Full version: Classicum växthus
Lotzki
Hej på er trädgårds vänner! biggrin.gif

Varning för en "gnälltråd" tongue.gif

Håller i dagarna på att bygga nytt växthus. Denna gång blev det ett Helios från Classicum. Det är andra gången
vi köper växthus därifrån. Första gången levererades växthuset med trasiga glasrutor, och kanske inte helt ok lackering överallt. Denna gång kom det med skeva/buckliga/repiga profiler. Så Jäkla irriterande! Det som gör mig heligt förbannad ranting.gif är att dessa profiler har skickats sådana från fabrik.
En del av profilerna har stått på en pall inplastade tillsammans med glasen, i några fall har profilerna varit väl inplastade och varit paketerade med andra profiler som är helt ok, medans en profil har rejäla bucklor som skulle ha åsamkat skador på de andra profilerna om bucklorna kommit till samtidigt.
Repor, slaghack i profilerna efter (vad jag tror) är att de har legat på ett lager oskyddade av plasten + ovarsamt hanterande (alla profiler var långt ifrån väl inplastade). Allt kändes slarvigt och kvalit'en är under all kritik för ett sådant dyrt växthus som vi har köpt. Nu till min fråga är det fler personer som upplever detsamma? Att ni får levererat ett defekt växthus? Tycker det skulle vara intressant att veta, utifall det är bara vi som har haft "otur". Är även intresserad och höra om Willab-garden köparna upplever detta som ett problem?

Tack på förhand!
Lotta thanks.gif
johanr
Mitt hus från Classicum hade fått några slag mot en av takfotsprofilerna under transporten. Inget allvarligt turligt nog och gick att montera utan besvär eller synbara skador. Glaslådorna blev däremot sönderslagna 2 ggr under sluttransporten lokalt pga klantigt hanterande. Fick till slut helt glas och kunde montera klart. Min slutsats var som tidigare att de som sköter transporterna inte verkar bry sig nog mycket om skador. Dina verkar ju skadade redan innan transport iofs.
Stjärnsnäs
Köpte ett växthus, 23 m2, från Willab Garden förra året. Inga som helst problem - allt fanns med, t o m extraglas, bra instruktion. Lastbilen kom på utlovad tid och lossning gick smidigt. Kanske för att de har egna bilar och chaufförer.

Frågor till dem innan och kring beställningen besvarades omgående, både per telefon och e-post.

Inga problem så här långt förutom ett litet läckage i takprofilen. Eftersom växthuset är så långt så är det en skarv på mitten där det läckt in regnvatten, men vi har tätat med tätningsmassa.

Ewa L
Jag blir förvånad. Jag har alltid trott att Classicum var lite "finare"?

Mitt växthus köpte jag i höstas från Willab. Allt till belåtenhet!!! Håller med föregående skribent, det beror nog på att de har egna chaufförer och transporter.

Det enda som inte var helt perfekt var att ett kolli saknades. Både han och jag letade och räknade. Minst 3 ggr. Ett tag tror jag han misstänkte att jag kånkat in det och gömt. angel_not.gif
Han skrev på följesedeln att det saknades. Men senare samma eftermiddag ringde han och hade hittat det. Iofs ville han få lämna in det på mitt jobb eftersom det var lättare för honom men jag nekade iom att jag cyklade.

När han kom med det saknade kollit på kvällen höll jag på att svimma. Det var typ 4 m långt!! Hur både han och jag kunde missa det... (Han hade totalt 3 växthus i lasten vilket kanske kan förklara en del.) Och hur han menade att jag skulle ta hem det själv? Nåja, en petitess.
Slutord: Helnöjd!!

Peter i Skarpäng
Byggde ett Classicum Serralux på 13,5 kvadrat under början av maj och det gick kanonbra.
Alla delar var med men två glas var trasiga vilka vi dock kunde ersätta med de extra glas som var medskickade.

Det enda jag har att klaga på är den riktigt usla beskrivningen. Den verkar ha uppdaterats och ändrats ett antal gånger och känns extremt amatörmässig. De borde ta ett nytt grepp och göra om den till en steg för steg beskrivning. Nu får man gissa sig till en hel del pga dåliga bilder och klantiga förklaringar. Å andra sidan så lyckades vi gissa rätt hela tiden, mycket pga att det är en väldigt bra konstruktion på växthuset så mycket kändes logiskt.

Jag är väldigt nöjd med mitt val av växthus.
johanr
Håller med om monteringsanvisningarna från Classicum. Det kändes näranog som ett dåligt skämt, avseende brist på logik i arbetsgång (hoppa fram och tillbaka), språkliga konstigheter bla med användning av flera olika synonymer (rör till det) och ibland dåliga bilder. Man fick gissa sig fram, men det gick ändå bra. Några samtal med supporten, som var kompetent. Försökte påtala behovet av genomarbetad manual som inte känns som ett virrvarr av gamla versioner, men det behövdes inte då den var perfekt som den var.
Bortsett det trassel jag råkade ut för är jag mer än nöjd med växthuset!
Lotzki
Intressant läsning!
Då kan vi bara konstatera att vi har haft otur. Vi sitter nu och väntar på våra delar, lite trist att det stannar upp hela bygget, det är nu man vill vara färdig. Vägen dit var kanske inte helt enkel. Jag har ju läst här på forumet att Classicum har haft lite dåligt kundbemötande, märkte inget av det förra gången då det blev lite trassel, men nu kan jag också tycka att det finns lite att jobba på om det på Classicum (för vissa). Det börja bra att vi skulle bli uppringda. 3 gånger lyckades de missa att ringa upp. När vi väl fick tag i "någon" så var det bilder som skulle skickas in via mail och "hen" skulle återkomma. Av den dåliga erfarenheten innan av att "ringa upp" så ringde vi givetvis själva upp "hen", där givetvis inte "hen" hade tittat på bilderna men öppnar bilderna under samtalet och utbrister. Jag ser att profilerna är "buckliga" men de är ju inte skeva så det ska ju inte vara några problem att sätta ihop det. (då växer hornen ut på min sambo). Ja, men vi har väl köpt ett nytt växthus? Eller har vi inte det? "Hen" skulle då återkomma under dagen. Vi ringde upp och fick då svaret att de skulle skicka profilerna, det tog bara 4 dagar att få till det. 4 värdefulla dagar. Men så är det väl, det ska inte gå lätt inte och jag ropar inte "hej" förrän vi har dem här hemma.
Angående manualen kan jag bara hålla med. Nu har vi satt upp ett liknande växthus förra gången så förhoppningen är att detta ska gå smidigare än det gjorde då.

Jag är tacksam för alla fina svar jag har fått och hoppas ni njuter av era växthus biggrin.gif

Lotta thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon