Kjellzen
Hej alla odlare!

Jag är en glad amatör som försöker få till några egna tomater, chili och örter på en inglasad balkong.
Tomater sägs vara lättodlade, men inte hos mig.

hade precis samma problem förra året, och behöver verkligen hjälp innan alla plantor dör.
Mina tomatplantor blir först ljusgröna, sen nästan åt det vita hållet innan bladen vissnar helt.

köpte plantorna hos en odlare, och då var dom riktigt gröna och fina.

Har några av dom i självvattnande balkonglådor med vattenmagasin i botten.
Balkongen är i västlig riktning.
Har försökt vattna med flytande tomatgödning ifall det var näringsbrist, hjälper inte.
Försökte förra året använda gödningspinnar i jorden, men som sagt samma problem förra året.

Har använt annan jord än förra året. Årets jord är Emaljunga tror jag lol, det är en särskild blandning för tomat och grönsaker.
Trodde först att de hade fått för mycket vatten, så jag planterade om dom för ett par veckor sedan, och då var jorden rätt fuktig.
PLanterade tillbaka några av dom i samma balkonglådor, men använder nu inte vattenmagasinet, utan vattnar dom från ytan.
Planterade om resten av dom med ny jord i stora plastbackar på ca 12 liter.

Har försökt låta några av dom torka ut lite, samt verkligen vattnat mycket på de andra, men jag ser ingen skillnad.
Har två chili, samt en Jalapeno planta tillsammans med tomaterna i den ena balkonglådan. Chili, och jalapenoplantan ser riktigt fina ut.

Vad gör jag fel?
Håller balkongfönsterna stängda för att undvika drag, och har balkongdörren in till lägenheten öppen för att undvika att det skulle bli för varmt.

Vill såå gärna ha egna tomater.
Åker snart på att köpa en tomatplanta i plast, och lägga riktiga tomater runt denna bara för syns skull haha.

Sen har jag en fråga om alla mina små paprika, och chiiplantor ni ser i det gröna miniväxthuset.
Dessa sådda jag med barnen 3-4 veckor sedan. Vi gjorde detta mest för att det är roligt.
Kan jag förvänta mig någon skörd på dessa, eller är vi på tok för sent ute?
Vi bor i Oskarshamn, så klimatet här vid havet gör att vi har bra temperaturer ganska sent på hösten.

Åsa, mälardalen zon 2
Klassiskt exempel på hur tomater ser ut som haft det för varmt + för stark solinstrålning de uppvisar typiska brännskador. Tomater gillar INTE höga temperaturer och för stark sol speciellt inte ifall de inte är avhärdade.

Jag har haft mina fönster på balkongen öppna i ett par månader nu det blir för varmt på inglasade balkonger det räcker inte att ha balkongdörren lite öppen så dra upp rutorna + skugga gärna tomatplantorna med skuggväv/fiberduk åtminstone i början av din odling tills de vant sig vid starkt ljus.
Kjellzen
Grymt!
Stort tack skall du ha!
Så om jag nu öppnar fönsterna, och täcker till med fiberduk så bör dom återhämta sig?
Bör jag lämna kvar sidoskott, och klippa ner dom?
Halvvissna blad, och solbrända blad, bör dessa plockas bort?
I och med att Jalapeno och chili verkar trivas så bra, kanske jag skall dra fiberduk enbart runt tomatplanterna, och fortfarande låta övriga få massa sol, eller finns det risk att även dessa bränns sönder när det blir varmare?
Isåfall kanske gardiner skulle göra samma nytta. Vi har hur eller hur tänkt sätta upp gardiner.

Undrar fortfarande vad det finns för möjlighet att mina små paprika, och chili skall bära frukter.
Om det inte finns någon möjlighet så kommer jag inte plantera om alla dessa smile.gif

Ser nu att jag råkade posta tråden i fel forum, och att det finns en forumdel för balkong. Trodde "Växthuset" var en betecknelse för alla trådar som inhandlar odling haha.
Moderatorer, eller Admins, ni får gärna flytta tråden.

Tack!
Åsa, mälardalen zon 2
Varken tomat eller chili ska klippas, vissa sorter tomat tjuvar man så det beror vilken sort tomat du har.

Kanske du även får plantera om några tomater i större byttor såsmåningom de flesta tomater brukar behöva en kruka på runt 20liter för chili räcker det ofta med 5-10liter beroende på sort.

Tomaterna lär repa sig ifall du skuggar dem och ger dem lite lägre temp genom att öppna, de brukar kunna komma igen möjligtvis blir väl första skörden försenad när växten behöver satsa energi på att bilda nya blad. De blad som blivit för skadade kommer vissna och då kan du ta bort dem,

Din chili har chans bilda frukter ifall du tar in dem på hösten och odlar vidare p dem inomhus tror ine det är så stor chans till mogna frukter utomhus under en svensk sommar med tanke på att de är så små men inomhus sen under hösten ev. med extra belysning borde kunna ge lite frukter.
Alexander-VG-zon3
Tomatplantor har inga problem med värme vad jag erfaret (om dom får vatten och näring) och det du har fått är att du inte avhärdat dom ordenligt som Åsa skrev, vilket inte kommer bli värre skadan är redan skedd. Problemet är pollen på vissa sorter som inte tål värme (heller ej kyla finns framtagna sorter som klarar av mer värme och mer kyla viktigt att välja vad som passar en) fuktighet spelar roll också för fuktigt så klibbar pollen och för torrt så fastnar den även här varierar det på sorter. Själva vegativtillväxt och frukttillväxt mår inte dåligt av värme. Även rötterna är känsliga för värme i kruka får man tänka på att försöka skugga rötterna främst. Rötterna skadas lättare i kruka än vad ovansidan gör.

Har själv runt 30-35grader hos våra i ett drivväxthus (varmast 40grader och kallast 6grader för senaste vecka) en del av dom är sådda direkt på plats resten drivna inne och dom trivs väldigt bra med frukt, våra fick som dina solskador (avhärdar inte) men har repat sig snabbt med vattning och näring. Vi har kultur sorter från södra Europa och även vissa från USA/Kanada. Bilder tagna nu i kväll Album-länk
https://plus.google.com/photos/109865553386...1073?banner=pwa

Redan kart på flera och mycket blom på dom som börjat. Här vill jag visa att det inte är kört även om dom blir väldigt solbrända.

Chili är värmekrävande och behöver mycket värme och sol. Även mycket näring. Tror det nog hade varit bättre att inte samplanerat chili och tomat så du kan flytta dom efter hur dom trivs och mår. Har du inlasadbalkong så blir det nog frukt. Vi har några på friland i söderläge på odlingslott som ger frukt. Även här får man välja sorter som passar och testa sig fram och odla vidare på dom som funkar.
Mr.Tomat
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-06-2013, 16:13) *
Varken tomat eller chili ska klippas, vissa sorter tomat tjuvar man så det beror vilken sort tomat du har.

Kanske du även får plantera om några tomater i större byttor såsmåningom de flesta tomater brukar behöva en kruka på runt 20liter för chili räcker det ofta med 5-10liter beroende på sort.

Tomaterna lär repa sig ifall du skuggar dem och ger dem lite lägre temp genom att öppna, de brukar kunna komma igen möjligtvis blir väl första skörden försenad när växten behöver satsa energi på att bilda nya blad. De blad som blivit för skadade kommer vissna och då kan du ta bort dem,

Din chili har chans bilda frukter ifall du tar in dem på hösten och odlar vidare p dem inomhus tror ine det är så stor chans till mogna frukter utomhus under en svensk sommar med tanke på att de är så små men inomhus sen under hösten ev. med extra belysning borde kunna ge lite frukter.

Där håller jag inte med dig, chilliplantor mår utmärkt om men klipper ner dem. Förutsatt att man har planterat dem tidigt och är tillräckligt stora för att klippas ner.

Dock så brukar jag odla chiliplantor året runt, inte under sommaren utan låter dem leva inomhus med lite ljus och svalare. Så blir de stora och buskiga. Dock länge sedan sist nu...
Kjellzen
Stort tack för alla svar :-)

Jag köpte några till tomatplantor, och har en "Busktomat" som måste varit felmärkt hos handlaren.
Den växer säkert 3cm per dag, är extremt ranglig, och toppgrenarna är bara några krullade konstigheter.
Frågan är om jag kan toppa denna, eller om plantan då kommer dö?
Skapar en egen tråd om denna med bilder i balkongdelen av forumet.
Kjellzen
Tomatbekymmer!
PLantorna som blev solbrända, dessa skyddas nu mot solen, och verkar inte alls trivas.

Ser nu att inta bara bladen, utan också nya grenar "skruvar", eller "Krullar" sig, och utvecklas inte alls.
Postar några bilder på fenomenet.
Som ni ser så är båda blad, och grenar väldigt krullade, och när jag kollade närmare på tre andra tomatplantor som jag har, så ser jag att dessa är likadana.
Ser också att jag nu har massa svarta småflugor på, och i jorden.
När jag gräver i jorden så hittar jag insekt som förmodligen är samma som flugorna, fast på ett annat utvecklingsstadie, dessa är pyyyttttesmå och ser nästan gulaktiga ut. De påminner om extremt små spindlar, men har såvitt jag kan se ett förstadie till vingar.
har de krullade bladen och grenarna, plus flugorna något samband?

Det verkar inte som om plantorna ovanför jorden har några käkande bugs.
Har tre helt nya plantor som jag köpte i onsdags, kan jag räkna med att även dessa kommer få samma problem?
Det verkar som om det bästa för mig är att vattna allt med round up, och köpa tomater istället :-)
Örter, och Chili växer som bara den, men tomaterna.....

Först trodde jag att det var fruktflugor, och att dessa var harmlösa, men kanske jag har fel?
Här ser ni bilder från planta nr 2

Planta nr3

Och planta nr4

Alla verkar tycka att tomatplantor är "Piece of cake", men jag får inte dessa att ge några frukter alls.
Bassam
Hej

De ser ut som att löss attackerade dem, Provado pinnar kan hjälper dig för att de innehåller kväve näring också.

Obs
Du ska läsa noga informationen som står på packning före användning.

H.Bassam
rosita
CITAT (Bassam @ 07-07-2013, 01:44) *
Hej

De ser ut som att löss attackerade dem, Provado pinnar kan hjälper dig för att de innehåller kväve näring också.

Obs
Du ska läsa noga informationen som står på packning före användning.

H.Bassam

Ska man verkligen använda Provado på ätliga växter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon