Jag är en glad amatör som försöker få till några egna tomater, chili och örter på en inglasad balkong.
Tomater sägs vara lättodlade, men inte hos mig.
hade precis samma problem förra året, och behöver verkligen hjälp innan alla plantor dör.
Mina tomatplantor blir först ljusgröna, sen nästan åt det vita hållet innan bladen vissnar helt.
köpte plantorna hos en odlare, och då var dom riktigt gröna och fina.
Har några av dom i självvattnande balkonglådor med vattenmagasin i botten.
Balkongen är i västlig riktning.
Har försökt vattna med flytande tomatgödning ifall det var näringsbrist, hjälper inte.
Försökte förra året använda gödningspinnar i jorden, men som sagt samma problem förra året.
Har använt annan jord än förra året. Årets jord är Emaljunga tror jag lol, det är en särskild blandning för tomat och grönsaker.
Trodde först att de hade fått för mycket vatten, så jag planterade om dom för ett par veckor sedan, och då var jorden rätt fuktig.
PLanterade tillbaka några av dom i samma balkonglådor, men använder nu inte vattenmagasinet, utan vattnar dom från ytan.
Planterade om resten av dom med ny jord i stora plastbackar på ca 12 liter.
Har försökt låta några av dom torka ut lite, samt verkligen vattnat mycket på de andra, men jag ser ingen skillnad.
Har två chili, samt en Jalapeno planta tillsammans med tomaterna i den ena balkonglådan. Chili, och jalapenoplantan ser riktigt fina ut.
Vad gör jag fel?
Håller balkongfönsterna stängda för att undvika drag, och har balkongdörren in till lägenheten öppen för att undvika att det skulle bli för varmt.
Vill såå gärna ha egna tomater.
Åker snart på att köpa en tomatplanta i plast, och lägga riktiga tomater runt denna bara för syns skull haha.
Sen har jag en fråga om alla mina små paprika, och chiiplantor ni ser i det gröna miniväxthuset.
Dessa sådda jag med barnen 3-4 veckor sedan. Vi gjorde detta mest för att det är roligt.
Kan jag förvänta mig någon skörd på dessa, eller är vi på tok för sent ute?
Vi bor i Oskarshamn, så klimatet här vid havet gör att vi har bra temperaturer ganska sent på hösten.