Mickebombom
09-06-2013, 18:29
Hej
Jag förgrodde purjolök i våras, har dock glömt när...nu håller jag på att plantera ut dem men jag är lite förundrad om det kommer att bli något? De ser ut som 15cm gräslök för tillfället. Är det normalt, hinner det bli någon skörd till hösten eller ska jag bara lägga ner...
Jag blir i stockholmsområdet och är som ni förstår nybörjare på purjolök!
/Micke
RibesRubusVitis
09-06-2013, 18:37
Jag satte ut min purjo lite väl sent förra sommaren, men de överlevde den skånska vintern (minus 15 som värst) och börjar nu bli lagom stora för skörd. Även om de verkar små till hösten, behöver du alltså inte lägga ner...
Mickebombom
10-06-2013, 15:53
Tack för svaret!
Finns det ingen som kan berätta hur deras purjo ser ut just nu...
/Micke
Susanna
10-06-2013, 20:32
Min ser nog ut som din ungefär. 15 cm hög och ganska tunn, men det brukar reda sig och jag brukar få fina stora purjo att skörda på sensommaren.
Mickebombom
10-06-2013, 21:15
Stort tack för det svaret.
Kanske borde man starta en "Purjolökstråden 2014" nästa år...verkar vara ett hett ämne!
Garden bliss
11-06-2013, 07:01
Jag har försökt odla purjo ett par säsonger men med klent resultat. I år ser det dock ut att gå vägen. De är redan bortåt 30 cm höga och 1 cm breda. Lösningen på problemet heter gödsel! Purjo kräver massor av gödsel. Jag har planterat mina i nästan ren gödsel och de växel så det knakar, till skillnad från föregående år då jag planterade i gödslad jord och gödslade ett par, tre gånger under säsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.