Hej allihop!
Håller som bäst på med vårarbetet i trädgården och tänker försöka få i ordning kanterna på våra nyanlagda rabatter som ligger längs med berget. Tror att gatsten skulle vara snyggt och smidigt eftersom man kan köra ett gräsklipparhjul på kanten och på så sätt få det klippt rätt nära! Mina frågor:
Vad är det för mått på storgatsten?
Var får jag tag i det?
Hur långt gräver jag ner stenarna?
Är det dyrt?
Tacksam för hjälp!!!!!!!
Sök "storgatsten" på Google (http://www.google.se/), så kanske du hittar någon firma i din närhet. Priserna varierar, hittade i ett google-sök en privatperson som sålde 200 stycken för 8 kronor styck vilket låter som ett fynd i mina öron (här i Finland får man betala betydligt mer, men så är de betydligt högre också).
Micke
ThomasJ
06-04-2004, 09:26
Hör med din kommun, det är ofta att de kan sälja sådant. De byter ju ibland ut gat- och kantsten när de gör om gator, parkeringar osv.
Här i Stockholm finns det en speciell del av kommunen som säljer allt möjligt begagnade grejer.
/Thomas
Storgatsten blir snyggt, men det stoppar inte gräset från att växa in i rabatterna. Det blir ju tätt med skarvar i en kant med gatsten.
En sådan där vågig grön plastremsa nedkörd i marken på gräsmattesidan av gatstenarna stoppar gräset bättre. Låt plastremsan sticka upp bara 1-2 cm över marknivån så syns den inte ens när gräset är nyklippt.
Den där plastremsan ger jag inte mycket för. Första året - OK, men nästkommande år är den så skör att råkar man bara komma åt den med gräsklipparhjul eller trimmertråd så går den i bitar.
Använd både livrem och hängslen genom att stoppa ner en sådan plastremsa framför stenläggningen. Både snyggare och utan gräsrötter in i rabatten.
(Så borde jag göra när jag gör min nästa rabatt ijallafall)
CITAT (Tommy @ 07-04-2004, 07:33)
Den där plastremsan ger jag inte mycket för. Första året - OK, men nästkommande år är den så skör att råkar man bara komma åt den med gräsklipparhjul eller trimmertråd så går den i bitar.
Deja vu!
Jag har exakt samma erfarenhet.
/Mimmi
Tack för era kommentarer! Tommy, hur menar du att jag ska göra då? Menar du att jag ska trycka ner plastremsan helt i jorden så det inte går att komma åt den alls? Eller ska jag strunta i den helt? Vad i såfall stoppar gräsrötterna? Tror inte jag förstod riktigt....
Mvh,
Mimsan
gmasterb
10-04-2004, 22:00
Personligen så gillar jag den rabatt avdelaren som är halva störar som sitter på ett par stålband. Mycket dekorativ som sedan går att måla i valfri färg.
//Stefan
CITAT (Mimsan @ 07-04-2004, 13:49)
Menar du att jag ska trycka ner plastremsan helt i jorden så det inte går att komma åt den alls?
Just så!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.