Irene_L
09-06-2013, 19:19
Nu börjar flera av mina perenner att blomma. Jag är så glad att jag började testa att så perenner för några år sen. Inte trodde jag väl att det skulle lyckas så bra! Nu är trädgården full av mina egensådda perenner.
Här kommer det bilder på dom som blommar nu:
[attachment=76822:blodalun...rot_namn.jpg]
Blodalunrot och vit Alunrot
[attachment=76823:brunn_va...vit_namn.jpg]
Brun och vit Brunnäva
[attachment=76824:klematis...osa__vit.jpg]
Rosa och vit Klematisakleja
[attachment=76825:R_d_V_ni...iva_namn.jpg]
Röd Våningsviva och Praktviva
[attachment=76826:porslins...a__lupin.jpg]
Porslinsveronika och Lupin
[attachment=76827:violkung...eta_namn.jpg]
Violkungsljus och Skuggnepeta
Jag känner mig riktigt rik när jag går runt i min trädgård och ser alla blommor som jag drivit upp från frön! Det är verkligen en härlig känsla!
Gratulerar Irene - jag förstår din känsla. Vivor och nävor gillar jag.
Gröna mormor
10-06-2013, 08:49
Visst är det roligt med perenner och tack för att du delar med dig av dina fina bilder.
jimvidar
10-06-2013, 09:00
Ja visst är det en särskild glädje när man har frösått perenner med lyckat resultat.
Helen i Piteå Zon 5
10-06-2013, 14:58
Det är såå kul med egensådda plantor.
Jättefina växer på fina bilder.
Grattis Irene till lyckade frösådder.
Ja det är verkligen en rikedom du har i din trädgård Irene
Grattis och tack för titten!!
Själv lyckas jag än så länga dåligt med mina perennsådder. :-( Får läsa på och satsa på mer "säkra" kort. Nu är jag åtminstone inspirerad.
Förstår din glädje! De där aklejorna,violkungsljus och porslinsveronikor har jag sått i år!
Irene_L
14-06-2013, 15:24

!
Nu blommar fler av mina egensådda perenner:
[attachment=76902:bl_gull_...h_vanlig.jpg]
Vit och blå blågull
[attachment=76903:j_ttevallmo.jpg]
Jättevallmo i olika färger
[attachment=76905:rosenkra...a_salvia.jpg]
Rosenkrage och lila salvia
[attachment=76906:tr_dg_rd...blodn_va.jpg]
Trädgårdsnattviol, praktnejlikrot och blodnäva
Trädgårdsnattviolen är två-årig men frösår sig så den känns perenn.
Bilden under kom med och jag kan inte ta bort den.
Jamen visst känner man sig rik! Det är ju helt underbart att se sina "egna" plantor blomma och frodas.
strandskatan
14-06-2013, 22:19
Säger som du, Irene, självsådda perenner är en rikedom, särskilt roligt när de kommer upp andra året, och blivit riktigt kraftiga och frodiga. Jätteglad åt mina violkungsljus i olika färger och pipörten sådda förra våren, stora och fina som de värsta "plantskoleväxter". Men se upp! på den orientaliska vallmon kan du bli multimillionär fortare än du anar!
AnniiPannii
15-06-2013, 07:40
Härligt Irene!
Blev väldigt inspirerad och vill prova nya sorter nu!
EvaKlemming
21-06-2013, 21:58
Påminner mig om rosa och blå isop som jag lyckades odla från frö. Det var ett jättejobb och de såg för ynkliga ut när de kom upp, men andra året, riktiga buskar. tack för påminnelsen om hur roligt det är när det lyckas. Den där isopen kändes alltid väldigt speciell. Men sedan gjorde jag aldrig om det och inte med andra sorter heller. Nu fick jag frösug i magen igen.
Irene_L
22-06-2013, 15:13
Ännu fler av mina egensådda perenner blommar nu:
[attachment=77048:brunpimp..._nejlika.jpg]
Brunpimpinell, Skär gyckelblomma, okänd nejlika
[attachment=77049:j_tteval...och_ljus.jpg]
Röd och ljus jättevallmo
[attachment=77050:praktbet...klejruta.jpg]
Praktbetonika, Ängsnäva 'Splish Splash, Aklejruta
[attachment=77051:strandir...andlilja.jpg]
Strandiris, Polarblågull, Stor Sandlilja
Det är en härligt tid nu!
Irene!
Menar du på fullt allvar att du frösått dessa själv? Jag känner mig ännu mer misslyckad nu.
Sår du dina utomhus på hösten, eller inomhus på våren som om det ore annueller?
Irene_L
22-06-2013, 21:43
CITAT (Ewa L @ 22-06-2013, 21:42)

Irene!
Menar du på fullt allvar att du frösått dessa själv? Jag känner mig ännu mer misslyckad nu.
Sår du dina utomhus på hösten, eller inomhus på våren som om det ore annueller?
Ja, jag har frösått alla själv. Några har jag sått inne på våren men på senare år har jag gjort det enkelt för mig: Jag sår alla perennerna i jan-feb i små krukor och låter sådden stå inne ett dygn. Sen ställer jag ut sådden på altan och lägger över fiberduk. Sådden står så det kan snöa på den. Sen när vårsolen kommer får jag passa så det inte torkar ut. Det är väldigt många sådder som gror bra på detta sätt!
Så här kan det se ut:
[attachment=77063:utes_dden_ram.jpg]
Så Ewa......det är bara att testa igen!!!
Om du håller tummarna för mig!
Har massor av perennfröer, men misslyckades i princip med för mycket när jag sådde inne och daltade i våras.
Lyckades med: Bergenia (95 st), Vita violer (74 st) och Pelargonnäva (5 st). Resten blev inte bra.
Det lustiga är att jag beövde massor av Daggkåpor och sådde. Massor av yttepyttingar. Men sedan dog de undan för undan! De som frösår sig som sjutton ute.
En fråga: Kan jag nyttja växthuset på ngt sätt för frösådderna. Ha dem därinne istället för på altanen? Har bättre koll i växthuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.