Sara Julia
Vi har ett stort och troligtvis gammalt körsbärsträd. Det ser inte lyckligt ut! Det har en stor spricka i stammen mellan två tjocka grenar som böjer sig åt olika håll. Kan inte se att det verkar vara angripet av något där inne. Det verkar också ha brytits av en kraftig gren (10-15 cm i diameter) lite längre ner på stammen. Det bär väldigt lite blommor och bär. Det växer inte så jättemkt löv på grenarna, mestadels längst ut bara. Vill inte att trädet ska stryka med! Vad göra?

Har också två äppelträd, gissningsvis ungefär 7 år gamla. De är nog aldrig beskurna. Tänkte göra det nu i JAS-perioden. Har fått för mig att man inte ska beskära fler än ett träd per säsong då det kan sprida smitta mellan träden. Stämmer det?

Det ena äppelträdet tappade inte sina äpplen förra året! De sitter fortfarande kvar som små skrumpna och bruna klumpar. Det har inte blommat i år. Vet inte vad trädet heter men det ger många och väldigt små röda äpplen som inte är så goda.

Tacksam för svar!

Ewa L
Det enda jag vill säga är att om du är rädd för att sprida smitta mellan sjuka träd behöver du inte vänta till olika säsonger.

Jag har 5 äppelträd som de inte varit så noga med beskärningen heller. Därför tar jag inte allt samma år. Per träd alltså! Det får faktiskt ta några år.
Och jag rengör sekatör och såg i rödsprit mellan träden!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon