Lineng
Ja som rubriken lyder så tappar mina gurkplantor (slanggurka) sina blommor... Det är gula blommor och många. Först drev jag upp dem inne och nu är dom ute i växthuset täckt med gräs över jorden för att behålla fukten... Dom ser ut att må bra i övrigt tycker jag men det är som att skaftet med blomman bara går av... Nån som vet varför och vad gör man åt det? Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
Det kanske är hanblommor de bildar inga frukter. Honblommor har en liten gurka bakom blomman det har inte hanblommor.
Lineng
Men gäller det alla gurkor? Har tappat säkert minst 20 blommor och borde inte nån ha varit honblomma då? Men iaf så tappad blomman, går av alldeles bakom blomman så sitter det mesta av stjälken kvar... Tänkte att det kanske var som du sa Åsa men börjar undra om det inte beror på något annat... Har ju fullt ab blommor men inte en enda gurka på G... Frustrerande... Nån annan som har nån tanke?
rosita
Jag tror som Åsa, att det är hanblommor. Du säger att stjälken sitter kvar och det talar för att det är hanblommor. Honblommorna har ett litet gurkämne bakom sig. Sen finns det andra gurkplantor som bara har honblommor, men det är en annan sak...
Åsa, mälardalen zon 2
Det är olika för olika gurksorter men de som har både han och honblommor kan producera många hanblommor först det är inget konstigt.

Såhär ser en honblomma ut

Honblommor kan trilla bort men ofta beror det på att växten inte kan försörja dem ex. för att plantan är för liten eller får för lite vatten och näring
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon