Full version: Trädgårdsnattviol.
Limeblossom

Hej!

Idag när jag gick med hunden så såg jag ett stort område med blommor som gick från lila till vitt...det lockade såklart mig att gå närmare och titta wink.gif Och vips så hade jag en planta med rot och allt i handen, det här är på en sk allmänning, så jag stal inte av någon. Kom hem och googlade, gissade att det var en Judaspenningar men tyckte inte bladen stämde. Fick gå ut och titta igen...nä, dom var inte lika. Fortsatte leta och kom fram till att det var Trädgårdsnattviol som jag hade fått med mig hem.
Och nu undrar jag: kommer dom att ta över hela rabatten? För dom växte ju på ett stort område nu men där var det bara lera och rätt så nygrävt, inga andra växter just.
Mvh Annica
gunsta
Nej det är inte min erfarenhet - det är en tvååring som doftar underbart kvällstid. Blir sugen på att skaffa en nu smile.gif. En anspråkslös blomma som lätt självsår sig men inte så det 'stör'. Jag tycker dom är mycket trevliga.
kerstin z5-6
trevlig väldoftande tidig bienn som ofta självsår sig på plats , men kan hoppa lite i rabatten , ej invasiv.
sqrulan
Dom är väldigt vackra och blommar länge, förra året sådde jag enbart vita så nu håller dom på att slå ut!
tepa
Hej

Ha ha, nästan så jag undrar om du varit ute och gått här nära min arbetsplats på Åland, där jag bor....
Här finns också en relativt nygrävd plats med en skylt "kontorstomter till salu"...Där fanns en hel del halvhöga lila blommor. Tänkte genast på Trädgårdsnattviolen hemma, men tyckte att blommorna kanske inte riktigt stämde...? Såg dom bara på håll, men tänkte att jag nog skulle gräva upp en par plantor och ta med hem. Men någon liten spade har jag inte kommit ihåg ännu...Vågade inte riktigt heller, för jag vill inte ha dom överallt. Men nu kan jag väl lugnt prova då. Hemma har jag dom faktiskt bara på ett ställe, har haft dom en par tre år. Men ska kolla dom närmare, att det är samma.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon