Full version: Risk för röta?
Martha
Hej, är glad trädgårdsamatör som nu äntligen blivit med egen täppa. På tomten står ett äppelträd (ca 10-15 år gammalt) som jag försöker få fason på. Mitt i trädet sitter en gren som ser rätt "härjad" ut. Tror att den tidigare varit utsatt för antingen brutna kvistar eller annan barkskada varför den har två större "ärrbildningar". Min fundering är nu: är det risk för röta och bör jag ta bort grenen? Då den sitter mitt i trädkronan blir den i så fall tvådelad så hur gör jag i så fall för att "få ihop" kronan igen?

Snälla, någon insatt i frågan som kan ge tips och råd? unsure.gif

Trädets bark täcks även i vissa delar av mossa/lav. Är det farligt och bör tas bort eller kan jag låta det vara? Om den ska bort: hur gå tillväga?
Micke
Ser ju ut som om trädet håller på att valla över de båda ställena, men bilden är för otydlig för att säga säkert. Tror du att du kunde ta närbilder av de båda ställena? Gör det i så fall, så kan du få mycket goda råd av Cilla när hon tittar in nästa gång här på forumet.

Micke

PS. Du tycks ha några tråkiga tappar som borde kortas in på den andra stammen.
Martha
CITAT (Micke @ 06-04-2004, 11:07)
PS. Du tycks ha några tråkiga tappar som borde kortas in på den andra stammen.

Tack för svar! Jag är som sagt glad amatör så vad innebär tappar? wacko.gif
Micke
Stumpar efter grenar som tagits bort, de blir inkörsportar för röta. Du kan lika gärna bekanta dig med Cillas hemsida med detsamma, du hittar mycket information och många goda råd här.

Micke
Cilla
Om man i gallringen av ett träd har att välja mellan två grenar som har bra riktning där en gren är skadad eller har sår av fruktträdkräfta och en inte har det, väljer man naturlitgvis att behålla den friska grenen. Men att ta bort en gren på grund av att den är skadad om den är grov eller är en viktig del av trädets kronform gör man det inte.

En tapp är en gren som beskurits ovanför grenkragen. Sådana snitt läker/övervallar inte utan leder in rötsvampar och annat.

Tapp på liten gren

Här finns bilder på tappar och riktigt lagda snitt, dvs sådana som trädet klarar att övervalla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon