miss_marilyn
10-06-2013, 10:05
Hej!
Vi har just köpt ett gammalt rött trähus på landet. På framsidan finns två rabatter längs fasaden, en på varsin sida om farstutrappan. I torrt, soligt läge.
Jag behöver hjälp och tips och inspiration på hur jag ska planera rabatten! Idag står en pion, elefantört, en stor astilbe och en ros (och vårlökar) i rabatten, men det är i mkt dåligt skick och skulle behöva ny jord och grävas om och fyllas på med nya växter.
Jag skulle vilja ha en riktig "mororsrabatt", var hittar jag tips på färdiga rabatter med foto och växtlista? Behöver verkligen ha det enkelt för att få det bra, känner jag!
Stort tack för alla tips!
Jag har ingen färdig lösning men du kan ju börja med att googla "cottage garden" för inspiration.
Sen kan du googla Austinrosor, Klematis, Löjtnantshjärta, Pion, Daglilja, Akleja, Höstflox, Stäppsalvia och Näva
Jag tror det är mycket roligare och blir bättre resultat om du läser på om växter du tycker är fina och skapar själv utifrån dina förutsättningar än att kopiera en färdig lösning.
kerstin z5-6
10-06-2013, 17:01
För att ge råd om rosor kan du ju i z 2 odla nästan vilka du vill.
Perenner klarar sig överallt. Digitalis , riddarsporrar-delpinium i bakkant, de blir höga. Längre fram stäppsalvia Akleja , höstflox och roselflockel-de två sista för sensommar blomming. Rosenflockel blir hög men har ett smalt växtsätt -ev även den lite längre bak. Stormhatt hör också till torpväxterna hög sensommar.Astrantia rosa, Hässleklocka vit. Efter ett tag kommer du att hitta växter du blir förtjust i själv:) Glöm inte liljor och sommarblommande lökar som allium.
Rosa perenn vallmo , lungört-flera olika vackra blad.Smörboll gärna den blekgula alabaster alla tre tidigblommande. Iris finns från lägre till mycket höga ruggar.
Passa gärna på att bredda och jordförbättra när du planterar om. Plantera perennerna i grupper om ojämt antal-3, 5, 7 av samma sort blir mest vilsamt för ögat.
[attachment=76839:gallery_...23_35572.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.