Jag fick en sån idag, och jag har lite undringar eftersom Haag inte hittar nåt när jag googlar. T.ex vad heter växten på svenska? Hur förvarar jag den över vintern? Och dom små skotten som kommer längs stammen( det är en uppstammad buske), kan man ta dom och försöka få rötter på dom? Hur går jag bäst till väga? Och så gärna några allmänna råd och tips och erfarenheter av denna vackra växt. Tack!
kerstin z5-6
10-06-2013, 19:02
[attachment=76841:216474_4...15_siden.jpg]
En tropisk växt mexicansk har jag för mej , övervintras inne i svalt rum med extraljus. krukodlas
Sidenört är namnet på Asclepidas dock finns bara en sort vi kan ha ute och den är rosa
De är släkt med Hoya vilket syns på blommorna
Jo det där är nog en släkting, men den jag fick har mörkgröna, smala blad och gul-orange-röda blommor i små klasar.Det står på etiketten att den inte tål frost och att det är en krukväxt som vill stå varmt och skyddat, gärna planteras om och få näring regelbundet. Så längt är jag med, men jag tror inte det är en sidenört. När jag tagit bort vissnade blommor rinner det vit "mjölk" ur såret. Kan det ge någon ledtråd? Jag har letat som fasen på nätet men hittar ingen mer info.
Hur ska jag göra för att bäst lyckas få skotten att rota sej?
Oooops, hittade en sida här på Odla erbjudande, det är sidenört, fast röd...
kerstin z5-6
11-06-2013, 20:38
Det är definitivt en sidenört.
Det är ett stort släkte och svenska namn är öht rätt missvisande- det är en ascleipidas, den mjölkiga saften är typisk
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.