Hej, på vår tomt står en fullständigt vidrig Amerikansk Hagtornshäck (växer upp till en meter per år och har taggar ca 8 cm långa som är en fullständig pina för allt från bara fötter till skottkärrehjul

) Nu ska eländet BORT!
Frågan är bara hur? Hur får man enklast död på eländet och bort det (varje planta har dessutom rotlöpare som drar iväg flera meter åt varje håll så småplantor dyker upp både här och var). Är det "bara" att gräva?
CITAT (Martha @ 06-04-2004, 11:15)
Hur får man enklast död på eländet och bort det (varje planta har dessutom rotlöpare som drar iväg flera meter åt varje håll så småplantor dyker upp både här och var). Är det "bara" att gräva?
Enklast tar man livet av den med Roundup (här dyker snart upp protester mot denna giftlösning

), det vet jag att biter på den även om det kan ta ett år innan den är helt död. Risken finns ju alltid att du kanske tar livet av något annat i närheten som du inte vill bli av med. Vill man inte hantera detta gift (glyfosat), är det väl lika bra att trötta ut den genom att ta ner den jäms med marken och sen under några års tid ta bort allt som dyker upp så fort du ser det. Eller så kan du gräva bort jorden så att du kan kapa rötterna (och gräva bort f-nskapet måste du väl i vilket fall som helst?), men kapa ner den rejält till "taggfri" nivå först så slipper du få rivet skinn. Men rotskott kan du nog få leva med länge efter det ändå. Här dyker säkert upp flera synpunkter, så vänta på dem innan du börjar göra något.
Micke
PS. Välkommen förresten!
Jan af Lisö
06-04-2004, 10:20
Kan man inte använda Roundup som "Eco plug", dvs man slår in pluggar direkt i stammen - då borde hela trädet inklusive rotsystem dö utan att något annat i närheten skadas.
Jo, men frågan är om hagtornsstammen är tillräckligt grov för det och dessutom i en häck kan det gå åt väldigt många pluggar...
Micke
Glyfosat och RoundUp marknadsförs som om växten man vill döda inte hade kontakt med jorden, annat liv och andra växter. Det marknadsförs också som om medlet "försvinner". Jag intervjuade ett antal grundvattenforskare och geologer om detta som hade undersökt varför glyfosat och restprodukter av den hamnat i många kommuners dricksvatten - och jag tror inte på marknadsföringen.
Hur man än väljer att göra för att få bort häcken så får man jobb. Själv skulle jag ha kapat allt så långt ned jag orkade. Därefter hyrt en stubbfräs eller person med en sådan. Och - om jag ville återplantera något annat redan samma säsong - antingen hyrt en reäl jordfräs eller kille med liten bobcat för att gräva upp markområdet. Sedan pillat ut så många uppgrävda rotdelar jag pallade, och njutit av att ha markområdet färdigluckrat för nästa häck.
CITAT (Cilla @ 06-04-2004, 20:54)
Hur man än väljer att göra för att få bort häcken så får man jobb. Själv skulle jag ha kapat allt så långt ned jag orkade. Därefter hyrt en stubbfräs eller person med en sådan. Och - om jag ville återplantera något annat redan samma säsong - antingen hyrt en reäl jordfräs eller kille med liten bobcat för att gräva upp markområdet. Sedan pillat ut så många uppgrävda rotdelar jag pallade, och njutit av att ha markområdet färdigluckrat för nästa häck.
Tack för svar! Att jag kommer att få gräva är jag fullt införstådd med
En följdfråga: Skulle det fungera att göra en kombination dvs såga ner till en kort stubbe och pensla Roundup på den, för att i slutet av sommaren gräva eller riskerar jag i så fall all växtlighet kring häcken (Äppelträdet i min förra fråga står precis brevid nämnda häck (och häcken drar därför näring från det) och jag vill för allt i världen inte riskera att det går hädan.)
Jag vill så långt det är möjligt försöka utan gift, men jag tror mig inte om att klara av att gräva upp allt det här, iallafall inte så länge häcken är vid full vigör.
Gossen Ruda
07-04-2004, 06:53
Det går utmärkt att pensla outspädd Roundup på stubbarna. För mig har det funkat på asp som annars brukar vara pigg på rotskott. Det är ingen risk att andra träd i närheten skadas eftersom medlet inte tas upp av rötterna. Dessutom bryts ev spill ner snabbt trots vad alla motståndare säger. Det finns betydligt större faror att vara rädd för.
Roundup tas upp av hela växten, det är så det marknadsförs och det är en av de få saker Monsanto m fl säger om glyfosat som verkligen stämmer.
Får man in glyfosat i växten genom påstrykning på stubbarna så tas det upp i rotsystemet som också dör. Grävning blir då inte nödvändigt, annat än för att t ex stubbfräsa för att få utrymme för nyplantering. Stubbfräsning av död ved är inte lättare än av levande stubbe. För att det ska bli överkomligt i en längre häck blir det i båda fallen - med och utan gift - nödvändigt att hyra en stubbfräs.
Använder man glyfosat kommer släktingar till hagtorn i närheten som ympat samman sina rötter med hagtornets också också ta upp medlet. Naturlig ympning av rötter av närsläktade arter är långt vanligare än naturlig ympning av grenverk i luftkronor.
Gossen Ruda
12-04-2004, 19:31
Nu tog du väl nästan i så du fick ont i magen, Cilla? Min uppgift om att glyfosfat inte tas upp av rötter är så gammal att jag glömt var jag läst den men än så länge har det stämt för mig. Jag har nämligen egen erfarenhet av glyfosfatanvändning till skillnad från andra som bara vidarebefordrar andras uppfattning. Än så länge har jag inte funnit något som säger att Monsantos uppgifter är felaktiga.
Möjligen är det så att olika växtrötter kan söka kontakt men att det skulle vara vanligare än att grenar gör det säger ingenting eftersom naturlig luftympning är extremt ovanligt. Bara tanken på att växterna skulla ympa sig samman för att kunna begå kollektivt sympatisjälvmord är ganska löjlig. Tänk bara på sannolikheten för att: växtrötterna verkligen har kontakt, att denna rotkontakt används för att utbyta substanser och att det i så fall skulle överföras tillräckligt med glyfosfat för att skada nästa träd. Miljömaffiansk skrämseltaktik.
Mitt råd är: kapa stammarna nära eller under markytan, pensla på Roundup. Lägg sen över lite jord och glöm hela saken. Ev plantera ny häck efter ett tag.
Jag lämnar som vanligt dina slagdängor om miljömaffia etc obesvarade, Åke.
Läs varje flaska/innehållsbeskrivning en gång till, eller på Monstantos hemsida, eller någon annan stans där medlet beskrivs. Glyfosat tas upp av hela växten - rötter liksom luftdelar. Du kan stryka på glyfosat i en öppnad rotdel liksom på ett blad och effekten blir densamma - hela växten dör.
Rotympning mellan besläktade träd är vanligt och har naturlitgvis inget med någon kollektiv självmordsambition att göra utan sker årligen mellan träd i alléer liksom träd i trädgårdar. Därför stryker proffs inte på RoundUp på ett träd som man befarar kan ha rotympat sig på en näraliggande släkting, som man vill ha kvar.
Gossen Ruda
12-04-2004, 21:25
Jag kollade på mina förpackningar och där stod inget om rötter. Att stryka på en öppnad rotdel är som att stryka på den avkapade stammen, det funkar. När du skriver att det tas upp av rötter fattar jag det som om medlet skulle tas upp direkt av rottrådarna ur marken. Det är något helt annat. Vilka andra arter rotympar sig Am. hagtorn med?
Rötterna och bladverket har kontakt genom stam och grovrötter. Det som sker i bladverk och luftdelar i växten påverkar naturlitgvis rötterna liksom tvärtom. Stryker du något på ett blad som tas upp i växten transporteras detta runt i växten, dvs också till rötterna. Rötter och luftdelar i ett träd kan jämföras med människans under- och överkropp - det har samma "blodsystem".
Amerikansk hagtorn tillhör familjen Rosaceae som är stor och där bland annat malus, apel, äpple, ingår. Förr användes hagtorn som grundstam, för ympning alltså, till päron. Släktet Hagtorn, Cratægus står mycket nära Sorbus, t ex rönn. Själv ympar jag äpple på rönn och får dem att ta sig och mina äpplegrundstammars rötter ympar sig med rönnens rötter.
Så här säger Gröna Rumspersonalen om att ta bort hagtorn:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=11228&a=167190. Jag tror det kan vara en bra idé - att ringbarka på hösten.
CITAT (Cilla @ 13-04-2004, 00:06)
Jag tror det kan vara en bra idé - att ringbarka på hösten.
Sorry, Cilla. Så säger dom inte, utan: "Jag tror du har störst chanser om du ringbarkar nu och låter hagtornen stå till hösten." Alltså ringbarka redan nu på våren.
Micke
Rätt Micke, jag läste för snabbt och jag har just varit i diskussion om tidpunkter för ringbarkning och läste som jag numera tänker: Ringbarkning skulle teoretiskt kunna få död på plantan snabbast om den sker på hösten. Jag kommer i vår och höst att göra försök på ett antal unga lövträd som iallafall ska fällas för att se om teorin stämmer att höstringbarkning verkar snabbast.
Att man traditionellt ringbarkar på våren eller försommaren beror på att det då är lättast att yxa bort barken. I det långa loppet fungerar ringbarkningen ändå på samma sätt - det avlivar rotsystemet. frågan är bara om det kan gå snabbare om man gör det under en viss säsong.
Gossen Ruda
13-04-2004, 07:39
Att ringbarka en hel hagtornshäck låter som sisyfosjobb för en fakir.

Att den dessutom skickar upp rotskott betyder att man måste hålla efter dom hela tiden. Sen tar det något år innan den dör helt. Att jämföra med Roundupmetoden medelst kapning som ger resultat direkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.