Ålgryte
Jag har en nykomling i krukan på balkongen, men vet inte var den kommer ifrån... Bladen påminner om pelargon men är inte lika "köttiga". Den revar sig vilt och kryper utanför räcket. Ännu har jag inte sett någon blomma och undrar vad det är för sort?

Kan ni duktiga Odlaiter se vad det är?

gunsta
Ser ut som jordreva - doftar bladen lite 'kryddigt'?
Eva i Skåne
Jag tror som Gunsta. Den är tacksam att fylla ut med t ex i en samplanterad kruka där den kan få växa ut över kanten
Ålgryte
Tack Eva och Gunsta!

Några blommar har jag inte sett till men den sprider sig hejdlöst och har helt tagit över krukan -fear-.gif Jag tycker inte den doftar kryddigt. Minnet sviker men jag tror inte jag fått den som planta. Den måste ha frösått sig.
Läste hos Blömsterlandet att den är mycket lättodlad med enorm växtkraft och de rekommenderar den som hängande i höstkrukan.
CillaM
CITAT (Ålgryte @ 11-06-2013, 16:17) *
Tack Eva och Gunsta!

Några blommar har jag inte sett till men den sprider sig hejdlöst och har helt tagit över krukan -fear-.gif Jag tycker inte den doftar kryddigt. Minnet sviker men jag tror inte jag fått den som planta. Den måste ha frösått sig.
Läste hos Blömsterlandet att den är mycket lättodlad med enorm växtkraft och de rekommenderar den som hängande i höstkrukan.

Jo visst sprider den sig hejdlöst och jag tycker det kan vara väl befogat att utfärda ogräsvarning gällande den. Hamnar den i rabatter, så tar den över på nån vecka eller två. Söt är den och den luktar som stinksyska men först när man bryter blad eller stjälk
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon