yvohel
Hej på er trädgårdsälskare för det är ni väl antar jag rolleyes.gif jag har bekymmer just nu, kanske någon som kan ge mig tips/råd vad att göra med denna lilla plätt på ca längden 10x3 till 4 meters bredd höjden är ca 1m.
Har alltså byggt upp en naturstensmur ( ganska stora stenar maskin fick fixa blink.gif ) och nu skall det bli växter där av nåt slag men det finns en hel del att tänka på som detta:
1. sol ja nästan hela dagen
2. rådjur finns såklart
3. sniglar o dem jagar man ju som en vettvilling
4 ska kanske vara lite insynsskydd behöver ej vara över hela muren,

Jag har börjat lite smått att fundera på om man tex kan sätta 2 träd med några meters mellanrum och sen börjar problemen ordentligt sweatingbullets.gif vad tusan ska jag ha sen då, buskar mm jag får inte till det i min överhettade hjärna just nu ( alltså för mycket funderingar hit o dit så skallen är full)
jag vet ju att det finns jätteduktiga flirting.gif personer här på forumet läser ganska ofta och ger er beröm även om ni inte ser eller hör det.

Jag har ingen bild att sätta in vet inte hur man gör heller men det kanske är lättare då eller?
Och vilka träd ska jag ha?? det ska inte blir för höga heller utan själva kronan kan ju funka som insynsskydd för det är så att det är en liten slänt upp till nästa nivå och där sitter jag lite och då är ju trädet lite lägre ner..hajjar ni vad jag menar.
Ja o slänten är ett problem i sig ca 1,5-2 m den måste ju oxå få nåt matnyttigt till sig bara lera jord där nu o några stackars stenar.

Nu blev det kanske lite jobbigt med all text att läsa men jag hoppas på lite råd allt behöver ju inte bli klart i år för det är ju väldigt dyrt med växter slap.gif

så om nån vill ge mig lite tips så blir jag själaglad och inte nog med det, det är ganska så brådis oxå vilka krav va.. crying.gif

mvh yvonne
kerstin z5-6
Bild vore bra -den kan du ladda upp i ett inlägg , se längst ner i ett inlägg du gör som tex ett svar på detta-Hitta bilden på datorn, välj öppna, tryck på ladda upp och klicka på textraden som visas under hantera uppskickade bilder.Den får inte vara för stor bara

Var du bor , zon vore också bra att veta
yvohel
Hej Kerstin.

Tack för ditt svar och det ante mig att det var du som skulle svara rolleyes.gif jag har haft dig på trån förr.
Vet du efter att jag hade skrivit in min fråga och funderat lite till så bara kom idén till mig, det blir 2 små träd och gruppvis lite buskar med lite högre perenner här o där sen måste jag ha marktäckare under både buske o träden för det blir ju inget gräs där nu gäller det att tänka till vilka träd o buskar man vill ha, träden kan ju delvis fungera som insynskydd om de ej blir högre än 3-4 m kanske 3 är bäst och buskar blir nästa kapitel de bör ju ej vara för många sorter för då blir det plottrigt och färgskalan vitt, rosa, blått, mjukt ljustgul, man kan ju sticka emellan med en perenn som bryter helt av mot dessa färger ett s.k utropstecken, hur tycker du detta låter??
jag bor i zon 2-3 i Nynäshamn om du vet vad det ligger? jag ska lära mig att fixa bilder oxå snart när jag slutat jobba så jag har mer tid att fixa och det är bara några dagar kvar yahoo.gif jag tror att det är du som har så många fina klematis eller? Vet du om Finn är åter igen läste att han skulle in och behandlas för sin sjukdom blink.gif TAck igen Kerstin för ditt svar och ha det så gött blomma.gif

mvh Yvonne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon