elsemarie
11-06-2013, 10:58
Jag skulle bli glad om jag fick några bra tips på perenner till min
rabatt, Antagligen är jorden kalkfattig, eftersom det växer mossa där.Riddarsporre gick inte alls, men däremot
så trivs Temyntan o sprider sig som ogräs. Vill gärna ha lite mer variation o tar tacksamt emot tips.
vilken gödsel ska jag anv. där?
Tacksamför svar.
Jag anlade en jättestor surjordsrabatt förra året.
Däremot är jag inte så säker på att din verkligen är kalkfattig på det du säger. Temynta är rena ogräset överallt. Likaså mossa. Det kan finnas andra skäl till Riddarasporren...
Hursom, jag har ex.vis:
Ljung, blåbär, astilbe, hosta, kaukasisk förgätmigej, kaukasisk (och vanlig) ormöga, gentianor, olika ormbunkar.
Buskar: Magnolia, japansk blodlönn, olika hortensior, rhododendron, azaleor.
Det är det jag kommer på i hastigheten.
kerstin z5-6
11-06-2013, 20:22
Läge på rabatten i övrigt soltim/dag?
elsemarie
14-06-2013, 14:27
Västerläge, sol från 10-tiden, stort träd skuggar 3-4 tim.
kerstin z5-6
14-06-2013, 15:04
krollilja, cimicifuga racemosa silverax, trolldruva, stormhatt, tolvgudablomma, lungört, Brunnera, sockblomma,primula, sommarviva,Rodgersia, veratrum nigrum-svart nysrot,Meconopsis blå bergvallmo,gentiana olika.,heuchera,Rh luteum,smörboll,aklejruta.
mossan tyder mer på solbrist än surjord, de flesta ovan vill ha silat lus och lite halvskugga mitt på dagen så västläge är perfekt.Ska du ha Rhoddar måster jorden surgöras mer än den antagligen är
Riddarsporre vill ha ljust och soligt kan vara det som gjorde att den inte gick.
Jag fick en del tips till min surjordsrabatt sedan förra året. Bl.a. köpe jag en Veratrum nigrum på en växtauktion nyligen och var lite osäker på var jag skulle placera den.
Nu åkte jag snålskjuts på svaret och tackar!
elsemarie
30-06-2013, 09:29
Tack för alla svar, jag ska testa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.