Vinterflickan
11-06-2013, 13:59
Det har iofs varit en torr vår men anledningen att jag undrar är att min klematis södertälje som planterades våren 2011 har varit väldigt slokig i år... har fått beskära bort nytillväxten då jag upptäckte det... platsen den växer på brukar inte bli torr, så nu funderar jag på hur mycket vatten de hostor & jättedaggkåpor som växer runtomkring egentligen tar? Finns det nån marktäckare som är bättre än dessa att ha runt på plats som inte får supermycket sol?
Finn Klematis
18-06-2013, 08:20
Hej!
Södertälje tillhör klippgrupp 3 och skall klippas 15-20cm över marken sen
höst eller tidig vår.
Tag bort Dina skuggplantor. Klematis vill inte hat rot konkurrans. Svalka
för rötterna behövs enbart vid vägg i rent söderläge och då är det bäst
att lägga sten eller cementplattor.
Finn
Vinterflickan
23-06-2013, 13:47
Tack för ditt svar Finn!
Men måste jag ta bort allt i din rabatten (blir så himla tomt där då) eller fungerar det om jag håller ett visst avstånd, typ 50-100 cm från klematisen? Finns det någon perenn som kan fungera som inte konkurrerar så mycket? Jag kan tänka mig att både Hosta & Jättedaggkåpa konkurrerar en del, men jag tänkte om det finns nått "snällare"?
Finn Klematis
23-06-2013, 19:58
Hej!
Svagt rotsystem lite och ludna blad. Du kan sätta rotspärr.
Finn
Ajdå...jag som har massor framför...och antagligen har jag planterat dem alldeles för tätt oxå. Vilket avstånd från varandra (olika clematis) behövs?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.