Full version: gbg
andreas i uppsala
Kom just tillbaka från gbg(och halmstad) efter några dagars strosande är mina intryck om Göteborg följande

Göteborg
+ mycket trevliga människor!!!
+ billigt
+ fin botanisk trädgård
+ paraplyer i soptunnor
+ mycket berg och några kanaler
+ rolig dialekt (inte tjatig som hallänska o skånska)

- REGN.REGN och REGN
- liknar en gammal sojetstad med alla spårvagnar
mekare
Trevligt med en sammanfattning av staden. Jag har själv funderat på att flytta till GBG (pga jobb) och var på en utvärderingsresa dit i sommras.

Jag kom fram till ungefär samma som du - fast med tillägget: hemskt dyra lägenheter.

Kan man få fler för- å emot- listor om GBG? Jag funderar fortfarande....
Kana
Tja, jag har bott i Götet i snart sju år (oj vad tiden går fort!) och jag trivs jättebra.

Saker jag tycker om med Göteborg:

* Ganska litet centrum, enkelt att cykla eller gå nästan överallt
* Vackert centrum
* Operan
* Botaniska trädgården
* Älven (bor precis vid den)
* Spårvagnar!
* Trevliga pubar
* Skivhugget och Bengans

Saker jag inte tycker så mycket om:

* Bökigt att ta sig till en strand med kollektivtrafiken
* Vädret

Hmmm, kommer inte på något mer just nu.

K.
Louise i Göteborg
Andreas

Varför listar du "paraplyer i soptunnor" på plussidan?

Den eviga och kraftiga blåsten som orsakar dessa kasserade paraplyer ser ju jag som ett klart minus!

Å andra sida tycker jag att spårvagnarna är trevliga så det jämnar väl ut sig laugh.gif

Mer vill jag inte orda i denna fråga, dessa analyser görs bäst utifrån wink.gif
mekare
Är det väldigt svårt att hitta lägenhet relativt centralt?
Kana
Jag tror att det sorgliga svaret på den frågan måste bli ett rungande ja. Det beror förstås på om du vill hyra eller köpa men bostadsrättspriserna bara stiger och stiger...

K.
mekare
misstänkte det. tyvärr så har jag ingen miljon till en bostadsrätt.....
om drömjobbet dyker upp så flyttar jag nog. det börjar trilla in en del roliga jobb i GBG nu.
Hannele
CITAT (Kana @ 06-04-2004, 11:31)
Tja, jag har bott i Götet i snart sju år

Var är det...? unsure.gif
Gossen Ruda
Under dina fötter bl.a.

Beträffande bostadsmarknaden så är läget kärvt och ingen större ljusning i sikte.
Christoffer
Jo, Göteborg är en bra stad. Har bott här i 23 år och förhoppningsvis flyttar jag inte härifrån. Kanske om jag nu skulle vilja odla i storskala.

Bengans och Skivhuggets begagnade affär är jättebra.
Curry House i Haga där man kan köpa alla möjliga medicinalväxter.
Statsbiblioteket som är roligt att flumma runt i.
Botaniska givetvis. Änggårdsbergen...
Slätta damm på Hisingen...
Den godaste falafeln på backaplan (nära överskottsbolaget)
Hängmattan (för den som gillar poetry slam)
Blomsterlandet, Plantagen och Plantman, ett måste varje vår/sommar
när man vill köpa plantor. Även gardencenter vid kyrkogården i Lunden.
Det finns så mycket mer... wub.gif
Siri
Jag kan bar instämma med allt "plusande" ni har gjort! Jag har bara bott i götet i ett år, kommer från Skåne och Malmö senast och då är Göteborg, definitivt ett kliv uppåt tycker jag jämfört med den staden. Trivs som fisken! wub.gif
Vad jag också gillar förutom den ni nämnt med Trädgårdsföreningen och Botaniska osv är det kuperade lanskapet i staden och det finns mycket träd överallt. Funderade på det en dag när jag gick på stan och upptäckte alla TRÄD.
Det finns många bra restauranger, icke att förglömma. Också ligger den bästa (enligt mitt tycke) indiska restaurang på Första Långgatan.
Men, som ni säger, supersvårt att hitta någonstans att bo. Det gäller att ha tur eller kontakter. Hyreslägenheter pratar jag om då i första hand.
Det går att hitta en bostadsrätt men man får kanske tänka att den inte nödvändigtvis måste ligga precis i centrum. Det kan ju vara ganska korta avstånd i den här staden faktiskt.
Men vill du flytta hit mekare, tycker jag inte du ska ge dig,,,
smile.gif
Quercus
Är femte+ generationens göteborgare. Det behöver inte vara långt till stranden....Man kan bosätta sig i Göteborgs skärgård wink.gif
Hannele
CITAT (Christoffer @ 06-04-2004, 19:07)
Jo, Göteborg är en bra stad.

Så heter den!
Ingen riktig göteborgare säger Götet... wacko.gif
Gossen Ruda
Gossen Åke, född för 53 år sen på KK, säger det i alla fall. Och många andra. Sen kan man diskutera vad som utmärker en "riktig" göteborgare men jag avstår.
mekare
Jag är övertygad. Det är dags för en flytt söderut snart.
Överge det platta östergötaland för det böljande göteborg.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag är en skåning i förskingringen och skall man flytta ifrån Skåne är nog Göteborg en av de trevligare regionerna i Sverige med jobb obs - kombinationen! Har bott här i snart åtta år nu ( hugamig vad tiden flyger här med!)
och kan inte annat än å hålla med om lägenheter MEN - det går å få tag i via betalning under bordet (ähum) om man är villig att göra en sådan sak. Oftast är ju inte de pengarna förverkade utan ens 'efterträdare' kommer ju att betala motsvarande summa. Och det GÅR att få tag i bostad i Göteborg - det är en myt att dte itne gör det - det är oftast statistiken för vissa områden som 'syns' i media. Och man behöver itne ens bo i Göteborg, t ex Mölndal, åtta minuter med pendeltåg ifrån Göteborg finns ju också mfl orter som ju är så gott som sammanväxta med Göteborg.

Vad som är bra - en befriande känsla av att kontinenten inte är så långt borta ändå ( som fd skåning så är ju närheten till Europa nånting man värdesätter), det finns vackra trädgårdar vackra parker och ett trädgårdsintresse - mkt att göra kulturutbud etc och det är inte stort a la Eschtockholmo :-D utan det går att få en överblick. Folket är trevligt, dialekten är mkt trevlig och de äkta infödingarna mkt trevliga å studera och fraternisera med.
Åsså är det itnre PLATT helelr här :-) även om den region jag kommer ifårn i Skåne inte är platt - sista sju åren bodde vi iofs i platta Malmoe :-)
och det går å odla det mesta även här :-D

Hälsar Ingrid
kryddan
CITAT (Hannele @ 06-04-2004, 19:46)
CITAT (Christoffer @ 06-04-2004, 19:07)
Jo, Göteborg är en bra stad.

Så heter den!
Ingen riktig göteborgare säger Götet... wacko.gif

...inte det...? Iofs är jag ju Göteborgare i förskingringen, men generationerna bakom mig undslipper sig allt ett litet "Götet" ibland.

och som sagt - vad är en "riktig" Göteborgare????
Kana
Ska väl tillägga för att inte låte helt negativ vad gäller bostadssituationen att visst går det att få tag på lägenhet, särskilt om man har en hel del framförhållning och ligger på bostadsbolagen ordentligt! Vi hade t.ex. en väldig tur och fick en mkt fin hyreslägenhet men då var vi i kontakt med bostadsbolaget mer än ett år innan vi till slut flyttade in...

K. som inte alls är en äkta göteborgare och därför säger Götet så mycket hon vill tongue.gif
Wargen
Kana, är du medveten om att när man klickar på din länk till balkongen så kommer det upp en pop-up med porrbrudar....? Beam-to nå´t, jag provade två gånger för att kolla att det inte var en engångspop, men de kom upp igen....Inte för att jag bryr mig så mycket, undrade bara om du visste......

Angående Göteborg....Jag har alltid tyckt bäst om Sthlm, kanske det beror på denna historia:
Jag skulle åka till Gbg och hälsa på en kompis, (nån gång på 70-talet) och när jag kom till Mölndal gick bilen sönder (det har förresten hänt två gånger rolleyes.gif ), sen tog jag mig in till stan och gick med kompis på en krog på kvällen, där blev jag bestulen på plånboken. När vi gick därifrån halkade jag på en isfläck och stukade benet svårt, (helt uppsvullet dagen efter) medan jag låg på marken och skrek av smärta kom en alkis fram och började antasta mig, som tur var lyckades min vän få iväg honom. Gissa om jag gillade Gbg efter detta.... sad.gif . Såklart kan jag ju inte skylla all denna otur på stan, dock lämnade det ett intryck som varit svårt att få bort....men förra året var jag i Botaniska och gick runt, det fick mig vänligare stämd....)'
Nej, det är nog bäst att jag håller mig i skogen.... rolleyes.gif
Kana
CITAT
Kana, är du medveten om att när man klickar på din länk till balkongen så kommer det upp en pop-up med porrbrudar....? Beam-to nå´t, jag provade två gånger för att kolla att det inte var en engångspop, men de kom upp igen....Inte för att jag bryr mig så mycket, undrade bara om du visste......

Jo, tack alltför väl mad.gif Eländiga beam.to, trodde att jag tagit bort den i alla sammanhang nu men jag hade tydligen missat här, tack för att du sa till! Nu är det ändrat här också!

K.
Hannele
CITAT (Wargen @ 07-04-2004, 09:57)
Jag skulle åka till Gbg och hälsa på en kompis, (nån gång på 70-talet) och
när jag kom till Mölndal gick bilen sönder

Då är det väl ändå Mölndal du ska ogilla...? blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon