icoal
Har en tunna med vatten som jag blandat ut med näringslösning som vattnar trädgårdslandet med automatik. Det har fungerat bra fram tills nu.

Kollade just till vattennivån och då satt det ett hundratal spyflugor i tunnan och det luktade ganska vidrigt om det hela . Tömde genast ut den men undrar nu om det är någon fara för kvaliten på grönsakerna eftersom de har blivit vattnade av detta vattnet?

Finns det någon risk att bakterier från vattnet tas upp av grönsakerna och sen vidare till dom som äter?
addo
CITAT (icoal @ 11-06-2013, 16:11) *
Har en tunna med vatten som jag blandat ut med näringslösning som vattnar trädgårdslandet med automatik. Det har fungerat bra fram tills nu.

Kollade just till vattennivån och då satt det ett hundratal spyflugor i tunnan och det luktade ganska vidrigt om det hela . Tömde genast ut den men undrar nu om det är någon fara för kvaliten på grönsakerna eftersom de har blivit vattnade av detta vattnet?

Finns det någon risk att bakterier från vattnet tas upp av grönsakerna och sen vidare till dom som äter?

Det är alltid svårt att förvara näringslösningar utan att det börjar leva något i dom.

Däremot är det ingen som helst risk för kvaliteten för grönsakerna, det värsta som kan ha hänt är att det har försvunnit lite kväve ur näringsvattnet då det är flyktigt och kan ha vädrats bort ur tunnan. Har du vattnat över växterna så får du se till att skölja dom innan du äter, har du vattnat jorden så behöver du inte ens skölja.
icoal
ok, det va skönt att höra :-) Jag använder drippers så det är inget vatten direkt på växterna. Tack för svaret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon