Ingela.N.
Växte ett antal av dessa söta blommer i skogen.. Tycker dom är så fina och söta.. Skulle vilja ha sådanna i min trädgård.. Men då jag inte har den blekaste aning om vad den heter så tänkte jag höra här..

Inne i blomman/blommorna som vissnat så finns det frö.. Visst är det frö? Och kan jag då spara dessa frö och så i min trädgård?

Eller är det kanske bara ogräs??
gunsta
Hej Ingela - hjärtligt välkommen till odlas forum smile.gif

Du har träffat på vit akveleja - gammaldags blomma som finns i mängd i min trädgård. Den självsår sig men inte så det stör. Jag gillar dom 'skarpt' smile.gif.
Ingela.N.
Hej, tack så mycket.. smile.gif

Verkar vara ett trevligt forum detta.. Har inte haft trädgård innan, då man bott i lgh med balkong.. Det var först i höstas vi fick trädgård, liten men trädgåd ändå..

Vit akveleja.. Aha det har jag hört innan, men jag visste inte vad det var för blomma..

Men nu vet jag.. biggrin.gif Ojoj, då går det bra att så dessa frö sen då.. Haha, min man börjar bli tokig på mig.. wink.gif Jag vill fylla trädgården men så mycket olika blommor och buskar.. *skratt* Ja även inom bärsorter..
Ojoj.. Hoppas det blir flytt till större lgh snart, då blir det lite större trädgård..
Peztis
Varm välkommen och visst är det en akleja, en av mina favoriter som du kan se av min avatar!

Låt fröställningen sitta kvar på plantan tills den torkar så att det skallrar om den, då kan du hälla ut fröerna i en påse och sedan så dem i höst eller i kruka i vinter. Eller så strör du bara ut dem där du vill ha dem. En del aklejor kräver stratifiering, dvs de måste genomgå en köldperiod för att fröerna ska börja gro. dessutom kan de vara lite sura ibland och ta tid på sig. Men ute i trädgården sprider den sig villigt - nästan lite för villigt i grusgången!

Om det finns aklejor i annan färg i närheten så är den heller inte så petig med vem den beblandar sig så blommorna på den nya plantan kan se helt annorlunda ut än det du trodde du skulle få.

Men alla aklejor är helt underbara! Vänd upp den och titta in, de är helt otroliga!
kerstin z5-6
Välkommen hit! Att samla och så frö själv blir lätt ett gift ..varning utfärdas smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Hej och Välkommen Ingela!
Roligt att du har hittat hit och gör ditt första inlägg.
Ingela.N.
Tack så mycket Helen.. smile.gif

Ok haha, tack för varningen kerstin.. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon