Nivestaahl
11-06-2013, 17:08
Hoppas få lite tips, tankar ch idéer av alla er kloka här på Odla. Jag har bara varit välsignad med trädgård sen i höstas och känner mig fortfarande minst sagt lite villrådig i rabatterna...
Jag fyller jämt i år och ska ha stor fest i trädgården under sommaren. Nu börjar frågor från gästerna angående eventuella födelsedagspresenter att trilla in. MIn fundering är om man kan önska sig växter i fördelsedagspresent?
Till saken hör att vi inom kort kommer att göra om stora delar av trädgården då det ska byggas garage och växthus. Så de eventuella växter jag i så fall får som present kommer inte att kunna planteras på sin slutgiltiga plats när jag får dom. Gå det att plantera presentväxterna på tillfälliga platser för att sedan, om ca ett år, ge dom sin slutgiltiga plats?
Växter jag funderar på är: hallon, rosor (gärna tips på underbara sorter och som är ganska lätta att få tag på), vinbär, krusbär, löjtnanshjärta, magnolia och fikon... eller har ni tips på andra växter man borde önska sig?
Min trädgård ligger i zon 1
Tack på förhand!
Nivestaahl
Eva i Skåne
11-06-2013, 17:14
Är det inte bättre att du önskar dig presentkort hos nån bra plantskola istället? Risken finns ju att allt inte klarar en tillfällig placering och sen flyttas. Dessutom är det en massa extra jobb för dig.
Själv fick jag ett presentkort hos Åbergs utanför Ystad när jag fyllde 50. Det var till stor glädje för mig när jag kunde gå där i lugn och ro och välja.
Växterna klarar att stå planterade på ett ställe i år och planteras om nästa år. Vad du kan göra är att ta en pallkrage och fylla med jord och plantera ned hela plantan med kruka och allt. Det är så klart inte det mest optimala men visst funkar det bra! Har gjort så själv flera gånger när jag grävt om rabatter och inte riktigt vet vad jag ska göra med växterna. Jag har en barnkammare där växterna bor så just nu.
Skulle dock råda dig att skriva en lista på precis det du önskar dig eller att du önskar dig en färg, dvs växter till den rosa rabatten.
Fröer är jättekul att få och många perenner kan du så i höst så att de kommer igång sedan nästa vår.
Presentkort är också jätteskoj att få, jag fick på Plantagen när jag fyllde 40. Men alla tycker inte att det är så roligt att ge bort pengar/presentkort.
Jag tycker absolut du skall önska dig presentkort. Vilken glädje att själv få gå och välja och vraka.
Personligen tycker jag heller inte illa om att ge presentkort. Pengar däremot... Inte så kul.
Nivestaahl
15-06-2013, 10:30
Tack för tipsen!
Nu har jag lite mer kött på benen vad gäller önskelistan.
/Nivestaahl
Nivestaahl
15-06-2013, 10:44
Kom på en följdfråga... presenkort låter ju inte helt dumt faktiskt.
Har ni tips på kul ställen att få presentkort på? Plantagen o Blomsterlandet i all ära, men kul om man kan få från lite rligare andra ställen också. Jag bor i Malmö-regionen men även internetalternativ fungerar ju utmärkt!
Odla har ju.
Om du vill ha prylar,
Lilla Orangeriet eller
GardenHomeLund ligger ju inte så långt ifrån, så kanske
Lilla Fiskaregatan?
mamamaggan
15-06-2013, 11:24
Börjar med att säga GRATTIS i förskott !
Dessutom är du lyckligt lottad som bor i SKåne där det finns en plantskola i nästan varje by.
De som jag kommer att tänka på så här direkt är Flora Linnea i Helsingborg och Åbergs utanför Ystad .
Föreslår att du söker på plantskolor i Skåne och kollar runt bland dem för att se vilka som har vad du vill ha.
Eva i Skåne
15-06-2013, 16:35
Åbergs utanför Ystad är som sagt kanon. Flyinge plantshop är lite exklusivt. Vellingeblomman finns ju också.
Ett ställe som jag är nöjd med är Öspab utanför Hjärup (nära Lund). Dom har humana priser.
annelizon1
03-07-2013, 16:23
Flora Linnea har presentkort det vet jag för jag har själv köpt där. Det gick till om att ordna över telefon, så jag behövde inte åka dit.
Jag tror de flesta ställen har presentkort, eller kan fixa om man fladdrar lite extra med ögonfransarna.
Nivestaahl
05-07-2013, 11:05
Tack så mycket för alla förslag och gratulation.
Nu har jag massa förslag att dela ut bland nära och kära.
Tack!
Trollbarn
05-07-2013, 12:23
Trädgårdshandel i Limhamn är också ett tips. Bra utbud och kunnig personal.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.