Full version: Lupiner
Ingela.N.
Var ute nu på vällen med hundarna.. Och vid vägkanten växte det "miljoner" med pioner.. Och ja jag kunde ju inte låta bli att plocka en bukett med mig hem att ha på bordet på altanen.. rolleyes.gif

Men jag tänkte på en sak, där borde ju bli frö sen.. Då min pappa har lupiner i sin trädgård och han har sagt att dom släpper ifrån sig fröna ner i rabatten för att sen blomma nästa år igen..
Men hur vet jag när jag kan plocka fröna??
Peztis
Jovisst blir det frön. Mängder! Och de frösår sig gärna där de trivs, gärna i grus. Och pålrötterna är mindre roliga att gräva upp.

Du märker att jag höjer ett litet varnande finger, va? Lupinen är underbar men bara så du är medveten om vad du gör.

Fröerna blir alltid bäst när de får torka kvar på blomman. När det rasslar och de börjar öppna sig själva, det är då man ska försöka vara där och plocka. Fröställningen är då brun och torr. Räkna dock inte med att lupinen som du frösår kommer att se likadan ut som den du plockade fröerna ifrån. Men lupiner är lupiner oavsett och de är underbara.
Irene_L
Här kan du se hur lupinfröerna ser ut:
http://blomster-tips.blogspot.se/2009/11/lupin-lupinus.html
Ingela.N.
Ahh ok.. Då vet jag..

Det där varnande fingret, haha förstår jag inte riktigt tyvärr.. :/ Kan det vara att dom sprider sig rejält eller? Eller dom är besvärliga när det kommer till pålrötterna?

Hade tänkt och ha dom på ett ställe i trädgården bara.. Men det kan ju vara att fröna flyger "sin kos" och hamnar på annat håll i trädgåden.. Men det gör isf inget..

Tack för länken Irene_L då jag glömt hur dom såg ut..
kerstin z5-6
sandpappra frörerna före sådden i vår får du bättre resultat av den. Pål rot och självsådden kan vara besvärlig i vissa förhållanden. man får klippa fröställningar om man vill ha dem på samma plats. Bra förvildade i sensatta diken mm , slänter med
jaj-51
Lupiner är lätta att odla och blommar länge om alla vissna blommor plockas bort.

Men köp en påse med frö det finns ju så roliga färger http://www.fromedposten.se/lupin-russell-mix.html

Mins med glädje min rabatt med enbart lupiner, stor ståtlig och mycket blommor
Leopardcookie
Kerstin: Du skriver att man ska klippa fröställningarna om man vill ha dom på samma plats, menar du att man klipper bort och torkar fröerna själv och sår på samma plats eller att befintlig planta blir kvar och kommer igen, utan frösådder?
Jag har varit och grävt upp lupiner och grävt ner i rabatten för jag tycker de är så otroligt vackra, jag vill att de ska föröka sig så de fyller ut mellan varandra (de står inte så tätt nu), kommer de göra det utan att fröså sig eller förökar de sig enbart genom frön? Inte genom rötter eller utstickare?

Jag har grävt ner blå, rosa och vita. Kan de ändra färg helt å hållet eller kommer de behålla toner av samma färg? Vill ju inte ha röda lupiner plötsligt fear.gif
Ewa L
Jag är inte proffs på Lupiner eftersom jag tycker de är lite väl "vilda" för en normal villatomUnderbara dock där de passar. Men att plantera om befintliga blommor tror jag inte fungerar!
Satsa på fröna på sensommaren istället.

Dessutom vad gäller färgen; alla "otrogna" blommor blir till slut blå! Dvs de som förökar sig hej vilt med sina omgivande kompisar... Till slut blir alla blommorna blå. Fråga mig inte varför. Detta gäller också ex.vis Akleja.
kerstin z5-6
Befintliga lupiner är perenner, klippa fröställning gör man enbart för att slippa spridning.Eftersom de har pålrot gillar de inte flytt särskilt bra, så gräva upp befintliga plant är sällan lyckat

Ser nu att Ingela skriver pioner! men antar som alla andra att du maner lupiner ???
Ingela.N.
Ja gräva upp någon/några hade jag inte tänkt.. Hua, dom är ju rätt höga, och för att inte tala om roten.. Då satsar jag hellre på fröna där dom kommer.. smile.gif

Ja jag menar ju lupiner, haha.. Står ju dock det i rubriken.. Men inte längre ner i första inlägget *skratt*.. slap.gif Dessa 2 blommor är ju inte lika varann precis..
kerstin z5-6
Trodde väl det smile.gif
Peztis
Vad jag menar är att de sprider sig villigt och har jobbiga rötter att gräva upp. Vet flera som svär över dem - bland annat jag själv - eftersom de gärna bosätter sig i grusgången.

Men visst är de vackra även i grusgången:
[attachment=76875:IMG_3487_1.jpg]

Och nej, de gillar sällan att bli omplacerade. Det har även något med jorden att göra, lupiner vägrar att bo på vissa ställen och en del har lyckats med omplacering om man tagit med jord från ett ställe där de har trivts. Har jag hört...
jaj-51
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-06-2013, 21:30) *
Befintliga lupiner är perenner, klippa fröställning gör man enbart för att slippa spridning.Eftersom de har pålrot gillar de inte flytt särskilt bra, så gräva upp befintliga plant är sällan lyckat

Ser nu att Ingela skriver pioner! men antar som alla andra att du maner lupiner ???

Vi klippte våra för att de skulle blomma om igen, det blev en andra och tredje blomning tummenupp.gif
Inte lika ståtliga och kraftiga blomställningar som första gången men vackra var de och blomtiden blev lång....

Det går att flytta lupiner även om pålroten blir avkortad tummenupp.gif

Tog några år att välja ut färgerna och var i rabatten de skulle stå ... en tio meter lång och beundrad rabatt blev det med lite jobb ....
kerstin z5-6
Lupiners rötter är kvävesamlare och kan odlas för att gödsla jord som sen plöjs och sås in med annat>:9
Leopardcookie
Jag grävde upp de som inte var så stora, såg ut som de var fröplantor sen förra sommaren. Men de blommar här, de var lite tröga någon dag men bladen vände sig upp mot solen och bildade blomställningar efter någon vecka smile.gif

Om man som jag gjorde nu, gräver upp olika färger och planterar intill varandra, kommer de befintliga perenna-plantorna att bli blå till slut? Kan man göra något för att undvika det? Eller är det fröplantorna från de befintliga som alltid blir blå?
Ang. plats och jord, bara man inte säger till dom vart de ska stå så tror jag de trivs! a0a.gif
kerstin z5-6
Befintligaplantor ändrar inte färg.Däremot verkar rosa röda och vita vara något klenare i livstid , och i antal fröplantor ,vilket gör att ett fält lupiner kan upplevas som om de blå mest dominerande anlaget ,tar över efter ett antal år
jaj-51
Lupinens arvsanlag för blå, rosa och vit är dominerande.
Alla nya frö plantor kommer att bli blå efter några genrationer ... ok någon enstaka kan avvika

Leopardcookie
Om det är så, borde inte de rosa och vita vara utdöda för längesen då? För en "befintlig" planta som vi ser idag kanske är en fröplanta som så småningom blir blå (eftersom de "otrogna" alla blir blå)? Och hur vet man vilket?
Och när man tar frö från en vit kan man ju inte vara säker på att det kommer vita året därpå?
Luriga växter det där.....
kerstin z5-6
av en vit lupinplanta blir ett fåtal vita övriga oftast blå. Om man sår frön under kontrollerade former gror de flesta .Blir de omskötta och utplanterade får man på så sätt en relativt hög procent vita i alla fall. Särskilt om man väntar med utplatering till de visar färg ,sorterar bort alla andra än de vita .

I naturen gror inte alls alla frö , kanske en tredjedel hamnar i bra förhållanden för att gro. En stor del av dessa blir då naturligtvis blå, då anlaget är dominant.

Alla frösådder blir inte blå, men merparten återgår till ursprungsfärg. I naturen gäller starkast överlever.

Plantor har en begränsad livslängd.Lupin har jag inte kollat men inte alla växter överlever planteraren som pioner gör.Gamla lupiner förblir sin egen färg .Men de dör såsmåningom ut och nya fröådder tar över.
sparvuggla
CITAT (jaj-51 @ 12-06-2013, 22:08) *
Vi klippte våra för att de skulle blomma om igen, det blev en andra och tredje blomning tummenupp.gif
Inte lika ståtliga och kraftiga blomställningar som första gången men vackra var de och blomtiden blev lång....

Det går att flytta lupiner även om pålroten blir avkortad tummenupp.gif

Tog några år att välja ut färgerna och var i rabatten de skulle stå ... en tio meter lång och beundrad rabatt blev det med lite jobb ....

Lupiner är väldigt vackra i tillväxtfas, tills dom har blommat över.
Och gör man som du, klipper bort första blomningen, blommar dom en gång till på hösten! Inte så rikligt som första men ändock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon