Sessi
Hej allihopa...

Jag är tidigt ute med funderingar över vinterförvaring av mina pellisar, men vill gärna ha någorlunda klart för mej när det väl är dags...

Dessa alternativen har jag:

1: Ett oisolerat, mörkt förråd
2: Inomhus i rumstemperatur, runt 20 grader

Vilket tycker ni är bäst? Göra några justeringar någonstans för att få till en bättre förvaring på nåt av alternativen?

I förrådet: Kanske sätta ner pellisarna i frigolitlådor, fiberduk ovanpå? Lysrör?
Inomhus: ?? Lysrör?

Ha det gott alla!!
CillaM
Vi förvarar pelagonerna ljust och i rumstemp, 15-22 grader. Vattnar 1 gång i veckan, vid behov mer. De klarar sig utmärkt. Finns inget alternativ för dom hos oss, i lägre temp står de som verkligen övervintrar. Pelargoner kan man ju ha i fönster (som vanligt) året om, vill man att de ska blomma så är det till att ge mer gödsel eller plantera om i näringsrik jord.
Sessi
Tack så mkt! Då blir det nog fönsterna dom får flytta till i vinter, då dom står utomhus på sommaren...

Tar gärna emot fler tips... smile.gif

Ha det bra!
morgonstjerna
Jag förvarar också mina på fönstrbrädorna, i vanlig rumstemperatur. De pelargoner som är alldeles för stora brukar jag ta skott av på sensommaren/hösten och slänger sen moderplantan (p.g.a. platsbrist).
Sessi
Tack för svar!

Jag har funderat lite på att jag kanske nog inte vill ha pellisarna i fönsterna under vintern... Just för att dom blir så fruktansvärt skräpiga och alla fönster vi har är i rum som vi använder...

min fundering... är:

Jag har ju ett oisolerat förråd. Skulle man kunna sätta in ett miniväxthus i pvc och ha bubbelplast runt om det? Måste jag ha extrabelysning då? När det ändå e så pass kallt?

Liten tanke bara... smile.gif
mamamaggan
Har ingen erfarenhet av att ha dem någonstans utan fönster eller kallare än 5 - 10 plusgrader.

Förvarar mina i sommarstugan . Brukar ha dem i köket med flera fönster och så håller vi 5 - 10 grader .

Har gjort så i många år och det har funkat bra.

I ditt fall så skulle nog jag iaf ha belysning om du inte har fönster. Om ett miniväxthus med bubbleplast räcker är svårt att säga . Pelargonerna får inte frysa.

Fundera på vad du kan göra för att ha dem i minst 5 plusgrader och med en lysrörsbelysning ( med kalla vita rör i ) tänd några timmar varje dag .
Sessi
Tack så mycket för ditt svar...

Detta är ju såå jobbigt! Jag vill ju verkligen kunna övervintra mina "skatter", men har verkligen svårt att hitta perfekt ställe här hemma... Jag har bara oisolerat förråd, oisolerat garage och en kallvind... Osse inomhus, men kommer knappast få plats med allihop...

Det står en garderob ute i förrådet. Skulle man kunna isolera den med bubbelplast, sätta in en frostvakt och ev lysrör? Skulle det funka?

Skulle jag kunna ha min pellisar under ett skrivbord i rumstemp med lysrör? Jag har verkligen ingenstans i hemmet som jag kan skruva ner element hur som, då alla rum används...

I en klädkammare med lysrör? Utan element i o för sig...

Men får pellisar verkligen den vila dom behöver om dom över vintern står i rumstemp och extraljus? MÅSTE pelargoner ha vintervila?

mamamaggan
Frostvakt kanske skulle fungera och så belysning.

Allt beror ju på hur varmt resp kallt du kan få till det i förrådet.

Hur kallt blir det i förrådet ? Bor du i Norrland eller Skåne ?

Vi har vårat tryckkärl till vattnet vid stugan i vårat oisolerade uthus. Min man har byggt ett isolerat skåp ( 5 cm rockwool ) runt tryckkärlet och så har vi en frostvakt därinne. Det klarar sig alldeles utmärkt även om det är över 20 grader minus flera veckor.
Sessi
Jag bor i skåne. Inne i förrådet blir det nog samma temp som ute... Men jag får nog ta och kolla temperaturen i dom olika utrymmena då det börjar närma sig och kolla vilket som är närmast den ultimata förvaringen... Och under tiden kan jag ha pelargonerna inomhus... Tills jag fått rätt på "riktiga" sovplatsen för pellisarna...

Vad hade du/ni gjort om du bara hade mina alternativ?

Oisolerat förråd som förmodligen blir lika kallt som ute. Med tillgång till en garderob.
Oisolerat garage.
Klädkammare, rumstemp utan element.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon