Full version: Lrktrdsstubbeborttag
Gossen Ruda
Som den minnesgode kommer ihg s blste ett av mina lrktrd ner frra vintern. En del av stammen tog jag bort d men kvar fanns en 5-meters hgstubbe. Den sgade jag bort i vintras och sen var det stubben som skulle bort. I maj brjade jag, det var fortfarande en del tjle men jag ville inte vnta. Arbetet har brjat.

Stubben var milt sagt stor, diametern p stammen var 70m cm och sjlva stubben mer n metern.

Betrffande lrktr s sgs det vara s bra att anvnda, hller i evigheter. Detta r nden p toppen som ligger kvar till nsta vinter, jag delar upp arbetet. Som synes r den kraftigt angripen av ngon trnedbrytarsvamp redan efter drygt ett r. ven ngra avkapade stambitar som jag tog hand om i vintras var svampangripna. Jag undrar...

Arbetet fortskrider, det hr var s lngt jag kom efter en vecka. Mer vgade jag mig inte p, det slet en hel del p sgkedjan med att sga i jord och lngre in satt det fast ngra stenar bland rtterna. Jag hade dock ftt en id.

Idn frverkligas, Eftersom jag kunde komma in under stubben tnkte jag elda upp det hela. Ved fanns det gott om, Trafikverket hade trdskrat utefter jrnvgen och det lg mngder med ved och skrpade. Jag hade dock vissa tvivel om metoden men provade.

Efter att ha proveldat en em insg jag att detta skulle ta tid, mycket tid. Ett par cm hade frsvunnit bara. Lsningen blev denna, jag snyggade till runt stubben. Den fr vara kvar, den ruttnar vl bort s smningom. Den fr under tiden visa p naturens krafter.

Hasse_h
Oj det var en bjsse, frstr att du gav upp och passade vidare till moder natur... rolleyes.gif
EKLO
Rtterna blir bra nring t det du planterar ovanp!
Huggorm
Skall man elda upp en stubbe mste man stnga in vrmen. Hade du haft en gammal pltbit p omkring kvadratmeter kunde du ha stllt den i hlet och lutat mot stubbe s vrmen tvingats passera i den tunna springan in mot stubben.

Fr vrigt r det vll med lrk som med gran att fr den bli s dr frodvuxen s blir veden inte s bra. Det r drfr den mesta lrken odlas i Sibirien
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon