barajag51år
12-06-2013, 13:07
Hej
Jag har gräslök och basilika i en kruka och nu syns små svarta saker på gräslöken.
Vad gör man? se mina bilder.
Med vänlig hälsning
Stefan
morgonstjerna
13-06-2013, 08:40
Enklast är väl att spreja med såpvattenblandning, en gång om dagen/varannan dag tills lössangreppet är borta. Sen kolla över plantorna med jämna mellanrum, så man kan få stopp på lössen innan de blir så där många.
Jag får också alltid sådan ohyra på mina växter och brukar i första hand använda mig av såpa och att klämma ihjäl dem. På oätliga växter med stora angrepp och mycket blad fuskar jag ibland och stoppar i en insektsgiftpinne.
Eva i Skåne
13-06-2013, 09:14
Ta bort de värsta angripna stråna. Sen hade jag provat att doppa tuvan i en spann vatten och "rufsa om" så lössen släpper alternativt spruta av stråna med vattenslangen
barajag51år
13-06-2013, 14:06
Hej
Tack för tipsen.
Jag mailade www.krydd.se som är grossisten för dessa exemplar och han svarade så här:
Det bästa är att gå tillbaka till stället där du köpte plantorna och be dem titta på plantorna, man måste se dem för att kunna avgöra vad det är.
Gräslök kan bli gul när det är varmt ute och helst om rötterna blivit varma eller att plantan varit torr någon gång. De tål att klippas ner helt och får de sedan vatten och näring så växer de upp igen, gräslöken är en av de tåligaste växterna att övervintra i och med att den övervintrar med rötterna.
Jag är inte säker på att det är löss för brukar inte gå på gräslök utan jag tror det är en blomfluga, men det kan de se i butiken.
Jag hoppas verkligen att den börjar växa och att du får stort nöje av dina växter, gräslök tillhör en av mina favoritkryddor.
Jag har inget kvitto kvar men ska fråga i butiken.
Vad tror ni jag får för svar???
barajag51år
13-06-2013, 17:14
hej igen
Har visat upp den i affären. De säger att det är små spindlar.
Byta all jord då äggen ligger i jorden.
Är det något som någon känner igen?
I den mängden? undrar jag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.