Ingela.N.
Såg ikväll att något djur har varit och norpat på några av mina jordgubbar.. Vet ej om det är fåglar eller sniglar.. Jag vet att man kan lägga över nät eller fiberduk.. Men jag kommer inte åt någon affär som säljer detta dom närmsta dagarna.. sad.gif Finns där något annat man kan lägga över som skyddar??
fvd
Lakan utjänta gardiner eller vad du kan hitta som du kan avvara.
Ingela.N.
Ahh va att man kan ta sånt.. Har lite gamla lakan som inte kommer till användning.. Då blir det ju perfekt.. smile.gif
kerstinbern
Är det sniglar eller tusenfotingar så hjälper det ju inte att täcka med något
malcolm
På den tiden jag hade jordgubbsland var det först och främst skator som mumsade på gubbarna så gamla lakan blir nog bra.
rosita
Om plantorna blommar ska man inte täcka dem med annat än nät, för befruktningens skull. Blir det inte dessutom för mörkt under ett lakan?
Ingela.N.
Jag skulle faktiskt tro att det är skator som varit framme.. Då jag sett en hel del som flygit omkring här..

Men om det nu är sniglar, hur gör jag då? Om det inte hjälper och täcka över.. Vill ju inte att mina gubbar ska bli uppätna.. Trodde inte att jag skulle få jordgubbar detta året, då plantorna köptes i år och va rejält små..
rosita
Sniglar tar sig ju dit från marken och det du kan göra är att ta en runda vid skymning och gryning för att ta hand om de sniglar du hittar. De är ju aktiva om natten, så det är då man får passa på...
fvd
Jag var kanske för kortfattad men jag brukar göra så om det är någon som vill äta gubbarna fast nu är det längesedan det hände. Det stoppar föestås varken ekorrar eller sniglar. Jag brukar ta bort täckningen emellanåt när jag har uppsyn över landet. Det går ju inte att stänga ut ljus och regn hela tiden.
Ingela.N.
Ah då fattar jag bättre.. smile.gif Ibland kan det va så att det är jag som bara inte fattar..
Men det låter ju vettigt.. Ska prova det och se om det blir bättre..
Mickebombom
Jag gissar på rådjur!

De äter i alla fall friskt på våra jordgubbsplantor (blommorna alltså) om vi inte täcker

/Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon