Full version: Gerbera (röd)
Ingela.N.
Jag har en Gerbera, en röd.. Den mörkaste på bilden jag infogat (bilden lånad från google)..
Det jag undrar hur den ska skötas bäst.. Jag hade 2 innan, men den ena klarade sig inte.. sad.gif Denna verkar hålla, dock början blommorna nu vissna.. Står för tillfället utomhus..

Är det en återkommande blomma?? Har försökt att hitta info via google, men det står olika på dom sidor jag läst på..
Roggan
Jag brukar plantera gerbera i en lite större kruka ute på sommaren i full sol. Den får näring i vattnet en till två gånger i veckan och ger mig en fantastisk blomning hela sommaren.
kerstin z5-6
jag tycker det är en sommarväxt -svårskött inomhus ska helst ha vatten nerifrån på fatet tex och svår att övervintra inne.
Ingela.N.
Jo, det märkte jag att den va.. Svårtskött inomhus, så därför hamnade den ute.. Och där verkar det inte vara några problem.. Men hur gör man till vintern? Om den klara sig så länge.. Då dom inte verkar trivas alls inne..
tepa
Hej

Jag har haft Gerbera en gång. Försökte också få den att övervintra. Det gjorde den nog, tror den vill ha lite svalare vintervila. Den fick en ny blomknopp nere vid bladrosetten men inget mera hände. Fick rådet här på forumet att sätta en växtlampa ca 10 cm ovanför. Jag provade under en valig fönsterlampa med lågenergi, men jag lyckades ändå inget vidare....Knoppen torkade bort.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon