Xiphoideus
Har en stor pionrabatt med ett 15-tal luktpioner i rosa och vitt. I rabatten står buxbomsbollar av olika storlek och här finns också tulpaner och krokus på våren. Senare på sommaren kommer orientaliska liljor.

I år har jag planterat kransveronika "Fascination" som ska bli rosa/lila och över 1 m hög. Skulle vilja komplettera med ytterligare någon/några sorter för att slippa bar mark. Flyttade dit några jättedaggkåpor men har nu läst att de på sikt kommer att kväva pionerna och det vill jag förstås inte!

Några goda idéer på vad jag kan fylla ut rabatten med? Vill bara ha vita, rosa och lila toner i trädgården. Rabatten ligger i zon 1, full sol, lerjord. Tack!
kerstin z5-6
Vit viola cornuta alba minor , Heuchera- finns de med mörklila bladverk som är snyggt hela säsongen,stäppsalvia den rosa eller lila varianten.
Xiphoideus
Låter bra - jag har en icke-fungerande rabatt med både stäppsalvia (Caradonna) och alunrot som jag ändå hade tänkt att gräva upp och göra om så det passar utmärkt!

Hur ska jag sätta nykomlingarna - insprängt mellan pionerna eller hellre i framkant?

Hur är violen, blir den marktäckande?
kerstin z5-6
Violen är marktäckande men nog stillsam o gles för att inte invadera pionens rötter /ögon
Mest i framkant du ser ju nu snart hur vida pionruggarna blir. Gillenia är en annan perfekt växt lite högre mellan pioner
Xiphoideus
Har funderat på Gillenia men är lite orolig att rabatten blir för spretig med så många olika bladformer. Tänker börja med heuchera och stäppsalvia och se hur det blir först.

Tack för goda råd!
kerstin z5-6
tror tvärtom bladformer kompletterar varandra , det är en av den perennen o en av den osv som blir sillsallad" smile.gif
Xiphoideus
Gillar i och för sig att Gillenia är lite högre - rabatten ligger som en avdelare mitt i trädgården och ses från båda hållen.

Tror också att Gillenian skulle passa riktigt bra med sina mörka stjälkar som anknyter till den mörkare färgen på pionens och stäppsalvians stjälkar och Heucherans blad.

Ska se om det kanske går att klämma in några Gillenia också... Skulle det räcka med 3 stycken för att undvika sillsallads-effekten? Har som sagt ett 15-tal pioner, flera buxbomsklot, 3 kransveronikor och snart 5 stäppsalvior och ungefär lika många Heuchera. Rabatten är ca 10 m lång, bågformad och mellan 1 m på smalaste stället upp till ca 3 m på det bredaste.
oliv
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-06-2013, 19:47) *
Vit viola cornuta alba minor , Heuchera- finns de med mörklila bladverk som är snyggt hela säsongen,stäppsalvia den rosa eller lila varianten.

Kerstin: har du fröer av dina alba Minor? Varje gång du nämner dem, kommer jag ihåg att de fattas mig...Har inte lyckats få tag i sådana. Annars får det bli Jelitto till hösten (bara lite dyrt om man bara ska ha en sorts frö).
kerstin z5-6
Absolut räcker det med tre ruggar av gillenia .. de är både skira och stadiga .

Ska kolla mina alba minor-de är ena rackare till att släppa fröna innan man hinner dit men jag gör ett försök smile.gif
jimvidar
Jag skulle inte plantera mer växter i den rabatten, Buxbomssot http://www.naturochtradgard.se/smattogott_buxbomssot.html och Piongråmögel http://www.slu.se/Documents/externwebben/l...71_utskrift.pdf trivs och frodas i den miljö som kommer att bli
kerstin z5-6
Känns lite väl försiktigt? dels finns det ju numera beh för buxbomx soten -bränning , dels har jag pioner tätt ihop med andra växter och har aldrig sett piongråmögel.Dessutom är bägge sjukdomarna endemiska för vardera arten
Xiphoideus
Idag har jag satt stäppsalvior och alunrot i rabatten. Det blev väldigt vackert men kanske lite väl dramatiskt när det gäller färgerna - mörkt lila, eldigt vinrött och så en del pioner i knall-cerise på det (de flesta är vita och ljust rosa men jag har några i skarpare färg)...

Vad kan jag tillsätta för att mjuka upp och få rabatten lite mer romantisk och dämpad? Har Gillenian den effekten kanske eller den tillför ännu mer dramatik med sina mörka stjälkar?
kerstin z5-6
Vitt lugnar ner, gillenia blommar ju länge i vitt .Det borde lugna en hel del .
Xiphoideus
Satte 3 Gillenia idag och de ljusade faktiskt upp direkt, blir nog bra det här!

Funderar på att sätta vit Mjölkklocka också för att få ännu mer höjd och ännu mer vitt i rabatten, låter det som en bra idé eller jag är på väg mot en fullständig sillsallad här? whistling.gif
kerstin z5-6
nej mer vitt gör nog susen , om det är så du vill , tänk bara på att mjölkklockan i alla fall här blir 2 m hög smile.gif

Hässleklockan vit blir lägre smile.gif och har ett mer samman hållet växtsätt.Har ett stort fält Mjölkklocka med delpiniums .

Eller varför inte vit krolllilja

[attachment=76971:218648_427313.jpg]

[attachment=76972:262222_427136.jpg]

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon