MrLeaf
Hej,

Har en aloe vera planta som är några månader gammal.
Längsta bladet var lite drygt 25 cm.
Tänkte försöka utvinna lite aloe vera gel då jag tycker den är förbaskat bra till torr hud.
Skar av ett blad, och pressade med en brödkavel.
Ut kom en vattnig sörja med typ små klumpar i som påminde om gelen jag är van vid från tub, men typ något senare.

Hur gör jag på bästa sätt för att utvinna gel och inte någon blandad sörja?
Jag tänkte pressa lite åt gången och förvara i en burk i kylen.

Känns som att jag nu fick ut vattnet plantan sparat på sig också. Sörjan är väldigt rinnig.

Tips mottages tacksamt!
Googlade lite och en del körde hela bladen i mixern.. men... njää..

Ska man/kan man sila det som kommer ut?
RitRat
Konsistensen har väl ingen betydelse, sörjan gör samma nytta (eller bättre) som raffinerad slät gelé på burk/tub.
Förvaring är ingen god idé, effekten är bättre, alla näringsämnen kvar, om du tar en bit av ett blad varje gång du ska smörja dig. Om bladvätskan kommer i kontakt med luft, kan mycket nyttigheter gå förlorade. Finns det tunn vätska kan den ju bara strykas ut på huden.
ingaröbo
Jag tänker som RitRat, bryt av en liten bit och gnugga lite när du behöver läka sår eller om du har fått solsveda. Ska du använda det till hela kroppen blir det kanske lite väl pilligt och tidskrävande.
Kanske finns det någon mer här som har bra idéer?
MrLeaf
Tack för svar,

Jag hittade dessutom en film på youtube.
Man skär av den flata sidan på bladet och därefte rkan man skrapa ur den rena gelen med en tesked.

Hon som jag fick plantan av, sa att man utan problem kan spara gel i en burk i kylen i upp till två veckor.
Så jag tänker att om man klämmer ut tillräckligt mycket för en veckas behov så borde det inte vara några problem om man har den i en ren burk i kyl.
Det borde ändå vara bättre än köpt gel på tub som man vetifan när den tillverkades (jo det står ju på flaskan om man tittar noga men ni fattar...)

Fantastiskt stor skillnad på köpt aloe gel och den från plantan.
Brukar smörja lite ibland när man rakat sig och huden blivit irriterad.
Känns skönt efter en stund men först svider och bränner det lite.
Det gör det inte med den från plantan.
Den känns otroligt len och går in i huden direkt.

Sjukt glad att jag fick plantan, min svärmor gav mig den precis då jag gått i tankarna att köpa en smile.gif
NiklasTyreso
CITAT (MrLeaf @ 13-06-2013, 23:22) *
Det borde ändå vara bättre än köpt gel på tub som man vetifan när den tillverkades (jo det står ju på flaskan om man tittar noga men ni fattar...)

Fantastiskt stor skillnad på köpt aloe gel och den från plantan.

När du köper en gel innehåller den konserveringsmedel, troligen bensoater som kan vara allergiframkallande. Dessutom kan affärens gel innehålla återfuktande ämnen (ex glycerol eller mjöksyra) och de kan innehålla smörjande fetter.

Med egen aloe har du 100 % äkta vara.
Eva i Skåne
Jag vet att jag läst i en gammal tråd att man kunde spara ett avskuret blad i aluminiumfolie i kylen i flera veckor och sen ta vad man behövde för gången.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon