|
Muteborgs politiker som myntade ordet Göteborgsandan borde väl sättas i halsen? GP Men nej inte det där med demokrati och folket är ju skit. Vi får tacka granskande journalister för att det finns någon form av insyn och demokrati kvar här i Muteborg. Ja i Göteborgsandan namn har "överheten" hyrt in vaktbolag för att förhindra insyn och granskning ... gott att det finns de som orkar ta tag i mutkolvarna. Men som vanligt är Sveriges rikes lag till för de rika och de fattiga får betala men det blir bättre vi kommer att se ljuset i ytterligare två tunnlar med hjälp av häxskatten
Rebecca
14-06-2013, 09:47
Varför bor du kvar i Göteborg?
CITAT (Rebecca @ 14-06-2013, 10:47)  Varför bor du kvar i Göteborg? Tanken att flytta är inte ny, mycket pang pang,mord och rån i krokarna, släktingar som är drabbade och inte vågar gå ut ensamma ... rånade och knivskurna mitt på dagen. Politiska ledningen är ytterligare en orsak ... Men att sälja hus och flytta till en annan by är mycket jobb och många goa vänner som jag gärna vill ha nära, kanske det blir två ställen först ...
Rebecca
14-06-2013, 11:32
Det är kanske värt det då? Allt jobb menar jag. Om du nu är så missnöjd så kanske det är dags att göra nåt åt det. Två ställen, om du har möjlighet till det, är ju också ett alternativ ja. Så släpper du taget - lite i taget  Själv är jag uppvuxen på Hisingen och har nyligen flyttat tillbaka till stan efter några år i Skåne. Jag trivs riktigt riktigt bra där jag bor nu (vilket jag i och för sig gjorde på Hisingen också när jag bodde där). Här känner jag mig mycket trygg och jag verkligen älskar Göteborg. Trots allt politiskt kaos och rostande vagnar och allt. Det finns så mycket potential och det händer så jäkla mycket spännande här just nu och inom de närmsta årtiondena. Det är en fantastisk stad och det känns underbart att ha kommit hem igen.
Huggorm
14-06-2013, 13:10
Själv undviker jag Göteborg så gott det nu går när man bor bara en timmes bilresa ifrån. Alldeles för mycket kaos och trängsel. Det enda som egentligen är värt resan dit är botaniska trädgården.
CITAT (Rebecca @ 14-06-2013, 12:32)  Det finns så mycket potential och det händer så jäkla mycket spännande här just nu och inom de närmsta årtiondena. Det är en fantastisk stad och det känns underbart att ha kommit hem igen.  Ja hoppas men har tyvärr sett förfallet öka undan för undan. Politiska misslyckanden och slöseri med skattepengar .... Men som boende på Hisingen i över 50år så upplever jag förfallet och laglösheten utbredning här i Backa. Mord Rån Anlagda bränder Stenkastning mot Brandbilar och Ambulans, ja det är så illa att i vissa områden kör de inte in på nätter utan poliseskort. Knarkarna som eldare kabel varje morgon och säljer till skrotfirman när den öppnar. Söndriga busskurer efter varje helg. Klotter sanerare som jobbar hårt. Ja nog är det spännande de närmaste årtiondena i Backa planerar det en förtätning av bostads omsådderna bort med parkeringsplatser och grönytor ... Kanske det kan få fart på Selmalagerlövs torg som är dött kvällstid när de flesta låser in sig hemma. Till och med systembolaget flydde och flyttade till Bäckebol. Ja vist är det spännande framtid, men det är väl roligare att bygga två hållplatser för tågen ner i leran än att lösa de stora problemen.
Visst har man haft mycket roligt i Göteborg, då främst i ungdomen. Liseberg var flitigt besökt, likaså en kinarestaurang som hette Peking tror jag. Sjöfartsmuseumet är besökt flera gånger, botaniska är fantastiskt att vandra i, för att inte tala om slottsskogen. Men det är många år sedan jag var i Göteborg. Förr köpte jag förresten alltid mina bilar av en bilhandlare på Hisingen.
Säger som Huggis, det enda som är värt att besöka är botaniska, och Trädgården. Kanske Universeum men allt annat är döfött för min del. Men annars är Lerum i stort sett i samma förfall som jaj-51 skriver. Tro för jösse namn nåt annat, ungdomarna är i samma hysteri som förr, trots borgarnas oförtröttliga ständiga, världsfrämliga tjafs. Här finns inte mycket kvar, om nåt alls, av den för 20 år sedan charmiga lilla byn Lerum. Nu är allt bara cement, asfalt och stenöken.
Muteborg ångar på som vanligt denna vecka blir det två skandaler på bordet. Bolaget med de kommunala småbåtshamnarna har knappt ebbat ut. I kväll avslöjas en hög med "muteborgare" igen. Denna gången har räkningarna hamnat på hyrorna när tjänstemän och politiker gottar sig i "Göteborgsandan" http://www.expressen.se/gt/kopte-klader-i-...tt-lunchkvitto/http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.216852...lyxliv-i-cannes
*Stintan*
06-11-2013, 09:57
Vad är det för fel på göteborgarna egentligen? Nåt måste det ju vara.
CITAT (*Stintan* @ 06-11-2013, 09:57)  Vad är det för fel på göteborgarna egentligen? Nåt måste det ju vara.  Kan det vara att dom suttit vid makten för länge och tror sig äga Göteborg o stadens skattemedel. Om personer(inte politiska partier i första hand)sitter för länge och skapar ryggdunkargäng blir det kanske såhär. Fast man undrar om revisorerna är inblandade i det hela. Av notorna att döma styrs Göteborg av alkoholister
CITAT (jaj-51 @ 06-11-2013, 07:14)  Muteborg ångar på som vanligt denna vecka blir det två skandaler på bordet. Bolaget med de kommunala småbåtshamnarna har knappt ebbat ut. I kväll avslöjas en hög med "muteborgare" igen. Denna gången har räkningarna hamnat på hyrorna när tjänstemän och politiker gottar sig i "Göteborgsandan" http://www.expressen.se/gt/kopte-klader-i-...tt-lunchkvitto/http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.216852...lyxliv-i-cannesMen...Detta är väl inte mutor, det är väl snarare förskingring????
CITAT (pejori @ 06-11-2013, 12:18)  Men...Detta är väl inte mutor, det är väl snarare förskingring???? Ja jag håller med stan gör sig förtjänt av fler välförtjänta epitet. Känns inte bra när skattepengarna går till skit som "Barnotan i Cannes gick på närmare 500 000 kronor, bara champagnen kostade 96 000 kronor". Samtidigt sparas det på gamlingarnas mat och barnens mjölk i skolan! Det här med stadsdelsförvaltningar ser också ut att blivit ett tillhåll för fifflare liksom de kommunala bolagen. Men som vanligt så ställs väl ingen till ansvar, nästa val får de fortsatt förtroende så Göteborgsandan kan leva vidare. Vi borde ju ha de bästa på plats att sköta om vårat samhället och våra skattepengar i Göteborg också.
CITAT (pejori @ 06-11-2013, 12:18)  Men...Detta är väl inte mutor, det är väl snarare förskingring???? Det tog inte lång tid fören detta poppade upp xxxxxxxxxxx Högste hönset inblandad och nu snackas det om mutor .... Eller som det heter det var ju bara sponsring och arbete, vi drack os ju inte fulla .... Svagt av Göteborgs högsta politiska chef inte har bättre koll och magkänsla. I veckan bestämde stadsdelsförvaltningen att satsningen på äldrevården inte kan genomföras eftersom det inte finns pengar till detta nästa år ...
Stor förbannad skam tycker jag att detta är!
Undra sedan på att trängselskatterna ska suga ut ännu mer ur de stackare som måste åka till eller från jobbet i GBG.
Är född och uppvuxen i GBG, men lämnade staden för ca 25 år sedan och flyttade till den mindre grannen några mil norrut.
Så jag kan dessvärre inte rösta i kommunalvalet, men annars är det väl upp till er Göteborgare att se till att det blir ett skifte nästa val. Uppenbarligen tror ju nuvarande ledning att Göteborgs kassa är deras egen!
Man upphör aldrig att förvånas, här förfasar sig vissa över jobbskatteavdraget, dvs. att hårt arbetande låg- och medelinkomstagare får lite mer i plånboken och vill påstå att jobbskatteavdragen tar pengar från vård och omsorg. Är det inte konstigt att så få funderar över var skattepengarna verkligen tar vägen i landet med världens högsta eller möjligen näst högsta beskattning. Såg ni Uppdrag Granskning om mässan i Cannes? Det finns massor med likartade och lika kostsamma mässor som våra kommuner (politiker och tjänstemän) deltar i, inte bara fastighetsmässor. Nu handlade det specifikt det om GBG, men att det går till likadant i de flesta kommuner och landsting behöver vi nog inte tvivla på. Är detta inte pengar , skattepengar, som borde gå till vård och omsorg och inte till meningslöst mässdeltagande ( något för den privata sektorn mera meningsfullt) så tycker ni fortfarande att vi skall avskaffa jobbavdraget så att kommun och landstingsfolk har råd att delta i en massa glassiga mässor. Gita
CITAT (Gita @ 09-11-2013, 20:24)  Man upphör aldrig att förvånas, här förfasar sig vissa över jobbskatteavdraget, dvs. att hårt arbetande låg- och medelinkomstagare får lite mer i plånboken och vill påstå att jobbskatteavdragen tar pengar från vård och omsorg. Är det inte konstigt att så få funderar över var skattepengarna verkligen tar vägen i landet med världens högsta eller möjligen näst högsta beskattning. Såg ni Uppdrag Granskning om mässan i Cannes? Det finns massor med likartade och lika kostsamma mässor som våra kommuner (politiker och tjänstemän) deltar i, inte bara fastighetsmässor. Nu handlade det specifikt det om GBG, men att det går till likadant i de flesta kommuner och landsting behöver vi nog inte tvivla på. Är detta inte pengar , skattepengar, som borde gå till vård och omsorg och inte till meningslöst mässdeltagande ( något för den privata sektorn mera meningsfullt) så tycker ni fortfarande att vi skall avskaffa jobbavdraget så att kommun och landstingsfolk har råd att delta i en massa glassiga mässor. Gita Vill bara lyfta frågan. Alla ni som skrek er hesa emot jobbskatteavdragen vad tycker ni om detta???? Gita
*Stintan*
10-11-2013, 20:23
Vad har jobbskatteavdragen med korrupta kommunpolitiker att göra?
CITAT (*Stintan* @ 10-11-2013, 20:23)  Vad har jobbskatteavdragen med korrupta kommunpolitiker att göra? Förstår du verkligen inte det? Skojar du? Hur skattepengar används har väl i allra högsta grad med nivån på skatteuttagen att göra. Det är ju faktiskt skattepengar, dvs någon annans pengar som de "korrupta politikerna" använder sig av. Gita
CITAT (Gita @ 10-11-2013, 20:45)  Förstår du verkligen inte det? Skojar du? Hur skattepengar används har väl i allra högsta grad med nivån på skatteuttagen att göra. Det är ju faktiskt skattepengar, dvs någon annans pengar som de "korrupta politikerna" använder sig av. Gita Visst är det så. Det är någon annans pengar som får betala F.R.s tv licens också. Tur att han har en person som kan tänka sig att "mörda", för att mörka den storyn.
CITAT (pejori @ 10-11-2013, 20:48)  Visst är det så. Det är någon annans pengar som får betala F.R.s tv licens också. Tur att han har en person som kan tänka sig att "mörda", för att mörka den storyn.  Nu är du väl ändå fånig, att Reinfeldt( eg. hans staf ) tog för givet att det fungerade på samma sätt för honom som det alltid gjort tidigare för statsministrar av olika politiska färger när det gäller tv-licensen i Sagerska palatset är väl ändå inte så konstigt. Och det är ju ändå ingen stor sak rent ekonomiskt, ett par tusenlappar högst. Det har det väl inget som helst med våra höga skatter att göra, vilket man däremot kan säga att GBG:s kommuns sätt att använda skattemedel. För ni tror väl ändå inte att mässan i Cannes (som ju kostat några miljoner)är det enda som stället där man spenderar våra skattepengar, det finns massor med glassiga mässor "där man bara måste vara med". Sen tror jag ju inte att GBG är unika, säkerligen används skattepengarna lika lättvindligt i många kommuner. Tydligen något som du vill försvara Pejori, viktigast för dig verkar vara att inga skatter sänks och att hårt arbetande personer inte skall få en tusenlapp mer i plånboken, att mångmillionbelopp slösa bort runt om i våra kommuner verkar inte bekymra dig Gita
Mig veterligen är det regeringen som stiftat och utformat den lag som ligger till grund för licensen. Vet han inte vad de lagarna han beslutar om innebär?
Jag försvarar varken det ena eller det andra. I mina ögon är alla politiker lika korupta, oavsett om dom är blå, döda, gula eller gröna.
Att sko sig själv och sätta sig själv över lagen, är deras signum.
Biggan_
10-11-2013, 21:39
CITAT (pejori @ 10-11-2013, 21:32)  Mig veterligen är det regeringen som stiftat och utformat den lag som ligger till grund för licensen. Vet han inte vad de lagarna han beslutar om innebär?
Jag försvarar varken det ena eller det andra. I mina ögon är alla politiker lika korupta, oavsett om dom är blå, döda, gula eller gröna.
Att sko sig själv och sätta sig själv över lagen, är deras signum. Tack Pejjan för dagens skratt! Dom döda lär väl inte göra så mycket väsen av sej! Sorry! Of topic!
CITAT (Biggan_ @ 10-11-2013, 21:39)  Tack Pejjan för dagens skratt! Dom döda lär väl inte göra så mycket väsen av sej! Sorry! Of topic!  Dom skor sig säkert där dom är.. Även klövar behöver skor..
Gossen Ruda
10-11-2013, 22:04
Får jag bara stillsamt påpeka att när kommunpolitikerna i Göteborg slösar med skattepengar så är det frågan om kommunens skattepengar. När regeringen sänker skatten för de rika med sk jobbskatteavdrag är det frågan om statens skattepengar. Olika kassor alltså, en stor skillnad.
Öppen bar är helt nytt för mig har aldrig hört detta förut, men jag har förstås inte jobbat politiskt eller fått jobbet via partikamrater. Men tydligt vis finns pengar och spara kan man göra på de svaga grupperna. Muteborg anlitar naturligtvis också Komunlex för att slippa ge följa lagen och slippa hjälpa våra mest utsatta AVSLAG TILL VAREJE PRIS! http://www.tv4.se/kalla-fakta/senasteRiksdagen beslutar och stiftar lagarna och lagen är tydlig. Fy fan för de äckligheter som visas på kalla fakta. Det kommer aldrig att bli bättre om inte ens högsta ledningen föregår med gott exempel. Vad kan man förvänta sig med ett gäng som reser runt med öppen bar ...
Har själv sysslat med ekonomi i arbetslivet. Att attestera utan att kolla kvitton var otänkbart. Att förfalska kvitton är faktiskt brottslig vilket Anneli Hulten inte verkar inse. Av programmet får man intrycket att varenda S-pamp fifflar i Göteborg. Så är givetvis inte fallet men knappast en bra reklam inför valet nästa år.
Folkstorm jätte bra! Muteborg ställer in utbildning för sina anställda. http://www.expressen.se/gt/konsultens-fors...ra-avslojandet/Förhoppningsvis går mer av skattepengarna till vård och omsorg och mindre till öppen bar för våra resande politiker. Hulten har gömt sig och avböjer alla interjuver ... uppvaknande att hoppas på?
Kvitto fifflet slutade med sparken för bostadsbolaget VD falskärm 4 Miljoner .... En oenig styrelse tog beslutet. Undra om det var Kommunalrådet Anna Johansson (S) som godkände kvittot och var oenig med övriga i styrelsen ? Fundering är det bara ett deltidsjobb att vara kommunalråd? Göteborgs kommun kännetecknas av jäv och brister i intern kontroll. Staden behöver därför hjälp utirån med att lösa problemet.Inga-Britt Ahlenius, tidigare chef för Riksrevisionsverket
En till som får ta respass i Muteborg... Grefab-topp sparkad
Piccante
14-11-2013, 23:58
CITAT (Gossen Ruda @ 10-11-2013, 22:04)  Får jag bara stillsamt påpeka att när kommunpolitikerna i Göteborg slösar med skattepengar så är det frågan om kommunens skattepengar. När regeringen sänker skatten för de rika med sk jobbskatteavdrag är det frågan om statens skattepengar. Olika kassor alltså, en stor skillnad.  Helt korrekt! Statsbidragen har dessutom minskat till kommunerna och kommunerna får ta allt större del av försörjningsansvaret när staten försämrar a-kassan och skjuter över det till kommunerna att betala ut försörjningsstöd istället för de som inte får ekonomin att gå ihop.
Mutskandalerna sväller hamnanställda i Grefab polisanmälda! Hej å hå verkar vara gott om svarta affärer där. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.217830...r-hamnanstalldaFiffel och mygel i toppen brukar tyvärr sprida sig ner i organisationen ...
Som vanligt växer det Vd:n gav sig själv bästa båtplatsenUndra om alla dessa politiskt tillsatta styrelsemedlemmar har något ansvar? Ingen vågar väl säja mot, synd att missa resan till Sydafrika ... Hulten och tolv stadsdelspolitiker flyger snart ner till vän kommunen!
Gossen Ruda
20-11-2013, 09:50
Läste något om Uppsala, de kan även på Ostkusten.
CITAT (Gossen Ruda @ 20-11-2013, 09:50)  Läste något om Uppsala, de kan även på Ostkusten. Hehe, tror all väderstreck är inblandade i mut och svågerpolitik. Pengar saknas ju inte i kommunerna verkar det som. Gåslever till kommunhuset och billig falukorv till äldreboendet. Fast det verkar som mindre kommuner har bättre ordning i ekonomin och prioriterar bättre än stora dito. Stordrift verkar ofta synonymt med rovdrift.
Gossen Ruda
20-11-2013, 11:21
CITAT (Gossen Ruda @ 20-11-2013, 09:50)  Läste något om Uppsala, de kan även på Ostkusten. Kan ju lägga till en länk om någon har missat nyheten. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/korrupti...das_8741152.svd
Huggorm
20-11-2013, 16:49
Folk får börja tänka efter när de röstar i kommunalvalet och inte bara rösta på det vanliga av gammal vana. Det finns ständigt nya kandidater som brinner för politiken men får stå tillbaka för de gamla betongrövarna som står överst på listorna och som egentligen är trötta på politik men ändå fortsätter eftersom de inte kan något annat.
Behövs nog omfattande upprensning .... Jag trodde att vara kommunalråd var ett heltidsarbete och dessutom med ansvar för äldrefrågor, kretslopp, park och natur skulle ta mycket tid. Ungefär vad man trott, fått lite extra jobb och sitter i nio styrelser i Muteborgs bolagen. Det blir väl ungefär tio jobb! Jag tror det blir skit av allt, ingen klara att sköta tio jobb. kommunalradet-sitter-i-nio-bolag
Är det bara snack med förändrad policy i Muteborg? En artikel i GP om köp av tjänster för att förhindra granskning och undgå upptäckt. Någon talar med kluven tunga ....
Även Uddevalla har sitt eget "muteborg" verkar det som. En folkpartist trodde sig osårbar i sitt politiska uppdrag och nu får han gå. Dyra resor till MÖ och samröre med suspekta företag där blev troligen hans fall.
*Stintan*
23-11-2013, 12:02
CITAT (gnon49 @ 23-11-2013, 11:37)  Även Uddevalla har sitt eget "muteborg" verkar det som. En folkpartist trodde sig osårbar i sitt politiska uppdrag och nu får han gå. Dyra resor till MÖ och samröre med suspekta företag där blev troligen hans fall. Kan dom fiffla med pengarna i regering och riksdag kan dom väl fiffla i kommunerna
jaj-51: Här har du chansen att göra något åt det du kritiserar: Nytt Parti . Handlar om Dennis Töllborg, en omdiskuterad - och av många älskad - kritisk röst i Göteborgsvimlet som ser sig nödsakad att skapa ett enfrågeparti om just mutor och korruption och dess lösning. Dennis Töllborg är alltid läsvärd!
CITAT (Bee @ 23-11-2013, 19:31)  jaj-51: Här har du chansen att göra något åt det du kritiserar: Nytt Parti . Handlar om Dennis Töllborg, en omdiskuterad - och av många älskad - kritisk röst i Göteborgsvimlet som ser sig nödsakad att skapa ett enfrågeparti om just mutor och korruption och dess lösning. Dennis Töllborg är alltid läsvärd! Allt som kommer fram i ljuset och gör så att skattepengarna inte hamnar i mutkolvarnas fickor eller spritfester med öppen bar tycker jag är positivt. Använda skattepengar för att lära fifflarna kringgå lagen, hyra in vaktbolag för att stoppa oönskade gäster på öppna möten i förvaltningar och sen belönas med en fet pension när de blir avslöjade. Tyvärr verkar det behövas ett enfrågeparti i Muteborg ... Men som vanligt så finns det allt för många som tjänar på systemet så det lär nog ta många år innan vi blir av med skiten! Det enda som hjälper är ju mer som kommer fram och ju mer som folket visar vad de tycker. Tyvärr syns det knappast i valen samma namn står kvar och röstas fram. Men vist många "en fråge partier" har vuxit fram under åren, Kommunalt, lansting och på riksnivå. Senaste valet tror jag kom enfrågepartier in både i lanstinget och kommunen. En del har vuxit och etablerat sig, men ett parti för att stoppa mutor och korruption i ett demokratiskt land måste väl ändå vara världsunikt även om det bara handlar om ett parti i kommunvalet?
Muteborg som vanligt här är det ingen brist på pengar när det gäller kompisarnas arvoden 57760 Kr/ månad arbetstid arbetstid ca 1 dag / månad. En brun tunga behövs nog också och rösta för allt vad skattehäxorna gillar GT granskar och avslöjar som vanligt Fy för våra korrumperade politiker här i MUTEBORG Griniga Gubbar i Göteborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|