Full version: Beskära syrén?
DrB
Hej!
Vi har två 3-4 meters syrener som börjar bli väldigt spretiga.
En har en tjock 1meters stam och den andra har ett flertal mindre ihopväxta.
Båda har rikligt med vita blommor och blad - längst upp! Mittenpartiet är bara kala grenar.
Den "buskiga" har en vinbärsbuske som döljer det värsta :-)

Hur ska jag beskära för att få bort riset i mitten?
Vill helst inte kapa allt på en gång, gärna över 2-3 år?
Aqvakul
Bästa resultatet nås genom att kapa på 20-30cm tidigt på våren. Du kan ju ta en i taget.
DrB
Har kapat några grenar som gick av i vintras, en tidigt i våras och två i förrgår.
Man kan väl beskära efter blomning åxå?

Hur trimmar jag den med stam då? Stammen är ca 1 meter innan den grenar sig, och ca 2 dm tjock!
DrB
Busken

Trädet
Aqvakul
Vill du ha den i "buskform" är enda möjligheten att skära ner den strax över mark. Troligtvis klarar den det så här års också, men det är bäst att göra det på vårvintern då den samlat mycket kraft i roten över vintern.
ingaröbo
CITAT (DrB @ 14-06-2013, 12:56) *
Busken

Trädet

Det första trädet kämpar upp till ljuset, har inga bra råd med denna. Fast förresten vad är det för buske nedanför, kan du inte beskära den också så att syrenen får mer ljus efter beskärning?

Den andra däremot är otroligt fin med stammen som har flätat sig. Jag skulle beskära 2 dm ovanför sammanväxten nu när blomningen är över för då hinner det kanske komma nya skott redan i år och har du tur kan den blomma snart igen. Det kan ta tid innan skotten visar sig men det har alltid gått bra med rejäla beskärningar på just syren.

Vi beskar en väldigt gammal syren förrförra året och den har i år fått jättemycket blommor, fantastiskt fin. Vi beskar 50-60 cm ovan mark beroende på att stammarna var så tjocka och sammanväxta.
DrB
Busken som växer i busken är röda vinbär, och är 2 meter hög!
Otroligt tjocka gamla grenar för att vara vinbär, men ger mycket bär.
Syrénbusken sägs vara bonnsyrén, medan trädet är ädel? Hur ser jag skillnad?
Är det skillnad i skötsel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon