Full version: Problem med min gurka
johan1983
Jag köpte två gurkplantor, en med smågurkor och en med slanggurkor.
Smågurkorna började växa snabbast och växte 1-2 decimeter per dygn. Stolt såg jag 20-25 smågurkor börja växa. Helt plötsligt stannade gurkorna växa och blev sladdriga. Då förstod jag att rankan förmodligen inte orkar tillgodose så många gurkor med näring så Jag toppade rätt lång ner på plantan och offrade de tio högsta gurkorna och trodde att jag skulle kunna rädda de andra. En enda gurka växte, jag skördade den idag
Men de andra gurkorna men de tynade bort så jag knipsade av dom

Så nu har jag en ranka utan en enda gurka
Kommer det nya gurkämnen eller är det bara att kasta den på komposten?
Eva 33c
Det kommer nya gurkor, så det är ingen fara. Fenomenet är vanligt. Gurkplantan avgör själv hur många frukter den orkar låta utvecklas med tanke på sin storlek, resten släpper den. Du skulle inte ha toppat rankan, för det är ju via bladen och fotosyntesen en växt blir större och starkare så att den kan bära mycket frukt. Nu är det ju tidigt än på säsongen den kommer säkert att hinna både växa och ge skörd igen.
johan1983
CITAT (Eva 33c @ 15-06-2013, 16:00) *
Det kommer nya gurkor, så det är ingen fara. Fenomenet är vanligt. Gurkplantan avgör själv hur många frukter den orkar låta utvecklas med tanke på sin storlek, resten släpper den. Du skulle inte ha toppat rankan, för det är ju via bladen och fotosyntesen en växt blir större och starkare så att den kan bära mycket frukt. Nu är det ju tidigt än på säsongen den kommer säkert att hinna både växa och ge skörd igen.

Du har rätt, jag såg det idag. Det hade redan kommit nya gurkämnen.
Jag har inte riktigt nerver för odling tror jag, problemet är att ett misstag gör att man får vänta ett helt år på att få skörd.

Så jag skulle låtit den växa och blivit kanske fyra meter hög istället för de kanske två meter som jag har kortat ner den till?

Den behöver inte växa mer, jag tror inte att jorden innehåller tillräckligt med näring för att mer än kanske 10-15 smågurkor åt gången kan utvecklas. Lika bra att ha kvantitet framför kvalité.

Åsa, mälardalen zon 2
Det är bladen som samlar in energi och näring för att försörja växten och frukterna så en stor bladmassa är bra. Gurka måste dock gödslas regelbundet det som finns i jorden tar ju slut på nån månad och kväve, fosfor mm. behövs vid bildandet av byggstenar och energi i fotosyntesprocessen.
Eva 33c
CITAT (johan1983 @ 15-06-2013, 22:51) *
Så jag skulle låtit den växa och blivit kanske fyra meter hög istället för de kanske två meter som jag har kortat ner den till?

Hm, 4 meter och ändå inte kunna bära fram mer än en gurka?! Hur ser din planta ut egentligen? Och var odlar du? Mina gurkor i växthuset blir nog sällan 4 meter långa men ger en bra skörd och många gurkor.
johan1983
Den gav jättemånga gurkämnen men bara en gurka utvecklades så långt som till skörd. Nu däremot när jag har toppat den så verkar det som att de som kommer stannar kvar.

Jag har en gurkplanta till. Till skillnad från den med smågurkor så skjuter den här skott som blir nya rankor med gurkor. Jag vet inte om jag ska toppa dom men det gjorde jag ändå. Så nu har jag väl 30 slanggurkor på den andra gurkplantan. Klarar verkligen rankan att ta fram 30 stora gurkor?

Angående gödseln, jag gödslar med denna

http://www.horto.se/b2c/ftp/productpage/fb...c1df6b95c6e.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon