Full version: Kryputmaning
barajag51år
Hej,

Har fått kryp på min gräslök. Många.
Vissa strån är fulla av dem.
Har frågat alla jag kan. Kvar är bara botaniska trädgårdens experter.
Men dom finns ju inte på plats förrän måndag.
Och det är ju lite svårt att visa mitt foto på dom i telefon. :-)
Jag vill lösa detta i helgen.
Kom igen nu alla proffs som vet, gissningar har jag många.

Ha det gött

Mvh
[attachment=76918:monstret.jpg]
Bara lilla jag
Piccante
bladlus skulle jag säga spontant att det är.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är bladlöss går att se sifonerna som sticker ut från bakkroppen. Ställ ut växten ifall du har den inne eller på altan el dyl. De naturliga fienderna som finns i naturen brukar ta hand om bladlusproblemen ifall man inte är där och sprutar. (alt så plockar du blomflugelarver, nyckelpigelarver el dyl och placerar på växten de är väldigt glupska och tar snabbt hand om lössen
barajag51år
Tack Åsa,

Grossisten sa ju dock att löss inte går på gräslök, men det låter på dig som om du kan din sak. Tack.
Om jag spolar av växten och låter lite ytjord falla av och kanske sprajar lite såpa på så tror du då att jag räddar min
älskade gräslök till mina äggmackor? Ja den står ute på min veranda.
Jag behöver alltså inte spola av all jord och ersätta den med ny som blomsterhuset sa.

Med vänlig hälsning

Stefan
Åsa, mälardalen zon 2
Nej låter fånigt spola av jorden bladlöss lever ju inte i jorden det är bara ullöss som gör det, de andra lössen föredrar vara ovan jord.

Lössen kvävs av såpvatten så visst kan det funka men man kan behöva upprepa behandlingen missar du en kan du ju snabbt få nya eftersom de idkar jungfrufödsel (och visst kan lökfamiljen få bladlusangrepp den med)
Piccante
bladlöss går på alla växter i stort sett. Men att spola ort o yta jord är överdrivet att göra. spola bara plantan.
barajag51år
Så den lägger inte ägg i jorden som kommer upp senare då?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej de lägger inte ägg i jorden bladlöss föder levande ungar som vi människor på sommaren, enda skillnaden är att de kan idka jungfrufödsel = de behöver inte para sig för att föda ungar.

En del bladlössarter lägger ägg på hösten som kan övervintra men de brukar föredra lägga dem på barken på vedartade växter ex. kan man ofta se bladlusägg på barken på rosor och äppelträd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon