sahlena
Vi har satt ny häck, nu har det börja komma ogräs i jorden.
Har hört att man kan lägga tidningspapper och sen täckbark för att
stoppa.
Nu undrar jag..
Släpper tidningarna och barken igenom vattnet så inte häcken dör av "vätskebrist"?

oliv
Vattnet rinner igenom, inget problem.

Själv har jag valt att handrensa häcken en gång på våren.

Och nu har jag börjat plantera smultron vid häcken mot gatan, vi får se hur det blir.

De besvärligaste 'ogräsen' i min häck är självsådda asp-plantor, tar man inte ut dem med hela roten, återkommer de nästa år med dubbel diameter på stammen. Och de självsår sig mitt i buskarna, kan tänka mig att det är svårt att täcka.
Gossen Ruda
Det beror lite på vad det är för ogräs du har. Fröogräs är inga problem, inte heller vissa rotogräs. Har du däremot exempelvis kirskål är det lika bra att börja om med ny jord annars har du problem i flera år. Där hjälper det inte med tidningar.
sahlena
CITAT (oliv @ 16-06-2013, 10:52) *
Vattnet rinner igenom, inget problem.

Själv har jag valt att handrensa häcken en gång på våren.

Och nu har jag börjat plantera smultron vid häcken mot gatan, vi får se hur det blir.

De besvärligaste 'ogräsen' i min häck är självsådda asp-plantor, tar man inte ut dem med hela roten, återkommer de nästa år med dubbel diameter på stammen. Och de självsår sig mitt i buskarna, kan tänka mig att det är svårt att täcka.

Kan jag lägga hela sidor av tidningen eller lär jag strimla sönder den i bitar??
kerstinbern
Skall du stoppa ogräs med tidningar så är det hela tidningar i flera lager som gäller. Ännu effektivare är ju svart markduk, som man sedan täcker med täckbark
kerstin z5-6
Och den köpta svarta duken släpper igenom vatten liksom barken och duken förmultnar inte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon