CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2013, 11:47)

Tänkte starta med att elda upp allt skräp som ligger kvar efter Trafikverkets trädsäkring av järnvägen. Hade fått igång en liten brasa och skulle dra fram en gren när jag hörde något bakom ryggen som hoppade iväg. Fick titta ett par gånger så såg jag ett rådjurskid som smög bort en bit. Då slog det mig att jag hade skrämt upp ett rådjur där både tidigare idag och igår. Det var bara att släcka brasan och gå hem. Jag skall kolla senare efter lunch och hoppas hon har flyttat ungen, eller ungarna. Alltid är det något.

Är marken din egen, eller är det annans mark du eldar på? Om det är annan mark så hoppas jag att du har markägarens medgivande till att elda upp riset.
Hade det varit jag som haft ris liggandes och någon "hjälpt" mig med att elda upp skräpet hadde jag blivit lite arg...
Kan ju vara som så att man tänkt ta till vara på riset för att flisa det. Eller vill att det skall ligga kvar och ruttna, för att ge näring åt det som skall växa där....
Så om det är din egen mark eller om du gör detta i samråd med markägaren, fortsätt med det du gör, det blir säkert fint och snyggt när du är klar.
Om du inte har markägarens medgivande, se till att prata med markägaren och få ett medgivande till din städning.