Gröna mormor
Vissa stänglar på min Clematis Elsa spath har dött och det ser ut som att fler håller på att göra det. Kan någon säga mig vad det beror på och vad jag skall göra för att rädda den. Bladen har varit väldigt ljusa i förhållande till tidigare år.
Kajsa
Det kan vara obalans mellan rötter och rankor, att den vuxit för snabbt och sedan inte orkar, kan hända nya klematis, det tar några år att få ett bra rotsystem. Så finns det vissnesjuka som är en svampsjukdom, rankorna vissnar när dom ska blomma. Klipp ner alla halvdöda rankor, den kan få nya rankor i sommar.
Har det varit torrt, vattna, släng på lite hönsgödsel, med tiden ser du om den hämtar sig.
Gröna mormor
Det är en gammal clematis, vet inte hur gammal, men den fanns här när vi köpte huset 1994. På den tiden visste jag inte mycket om clematis, så jag klippte aldrig ner den. Jag har vattnat den när det varit torrt och även gödslat, fast det gjorde jag inte förrän för ett par dagar sedan. Så här såg den ut 2006, och då hade jag varken gödslat eller vattnat!
Finn Klematis
Hej!

Första tanken näringsbrist.

Finn
Bassam
Hej -

Det ser ut att jorden fattas kväve, försöka ge jorden kompost eller naturligt gödsel.
H.Bassam
Gröna mormor
Har gödslat med både hönsgödsel och benmjöl och hoppas på ett under smile.gif
Finn Klematis
Hej!

Elsa Späth tillhör klippgrupp 2.

Finn
Gröna mormor
CITAT (Finn Klematis @ 19-06-2013, 14:57) *
Hej!

Elsa Späth tillhör klippgrupp 2.

Finn

Hej Finn! Jag vet eftersom du har hjälpt mig identifiera clematisen och berättat vilken klippgrupp den tillhör smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon