Full version: Blåregn
Seglarmange
Hej,

Jag har en Blåregnsbuske i trädgården mot en södervägg som växer bra och som nu efter 6-7 år börjat blomma fint. Nu funderar jag på att bygga en pergola och vid stolparna till den vill jag sätta mera Blåregn. Jag funderar då på vilken strategi man skall använda? Jag har provat att ta frön ifrån den existeranade Blåregnsväxten och odla dom med gott resultat.

Jag undrar om någon av er experter har någon syn på om en fröodlad växt som kommer från den befintliga Blårengsväxten har bättre förutsättningar att klara sig på växtplatsen jämfört med en köpt planta? Är det någon skillnad tror ni? Om jag köper nya växter är ju dom större och då behöver jag kanske inte vänta så länge på att dom skall börja ta sig som om jag frösår tänker jag? Eller kan det vara så att en frösådd planta kommer att blomma snabbare? Vad tror ni? Hur hade ni gjort?

Mvh
/Magnus
kerstinbern
Det finns en lång tråd om erfarenheter med frösådd blåregn

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=106499
Seglarmange
Hej,

Tack för länken Kerstin! Många erfarenheter att ta del av.

Mvh
/Magnus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon