Mi70
Hej!

Såg att det diskuterades timjan längre ner! Jag älskar timjan! Jag har tre buskar timjan, en citrontimjan som jag fått med huset och en gulbladig timjan som är låg och marktäckande samt en timjan som är ganska gråsilvrig.

Jag undrar om man skall klippa ner timjan på våren och hur länge en timjanbuske klarar sig? Alla timjan är efter vintern lika gröna som före, trots att ej är täckta. Jag misstänker dock att kvistarna från förra året är ganska beska?

Min äldsta timjan, citronen, har börjat sticka upp ur marken som en kulle. Skall jag gräva ner den eller börjar den bli gammal?
pepparmynta
CITAT (Mi70 @ 06-04-2004, 12:07)
Jag undrar om man skall klippa ner timjan på våren och hur länge en timjanbuske klarar sig? Alla timjan är efter vintern lika gröna som före, trots att ej är täckta. Jag misstänker dock att kvistarna från förra året är ganska beska?

Min äldsta timjan, citronen, har börjat sticka upp ur marken som en kulle. Skall jag gräva ner den eller börjar den bli gammal?

Hej!

Timjan tillhör den trevliga gruppen vedartade kryddväxter, och är därigenom en sk. halvbuske.
Det helt okey att klippa den så snart den värsta frostrisken är över.
Hur väl den lille kompisen från medelhavsområdet klarar vintern i vårt klimat beror framförallt på växtläget. De behöver ha väl dränerad jord.

Din "Citron", varför inte toppdressa, dvs lägga ett ordentligt lager jord runt den kulle den byggt upp genom åren .
Det går högst förmodligen att sätta om också, bara du tänker på jorden!
kryddan
Hakar på tråden med en liten undran: Min citrontimjan som bor i kruka på balkongen ser bedrövligt torr och risig ut efter vintern. Den har varit inslagen i bubbelplast för att klara både vätan och kylan men den kanske inte gillade det unsure.gif Om allt synligt är fnöskerisigt - är det kört då tro???
pepparmynta
CITAT (kryddan @ 07-04-2004, 09:31)
Min citrontimjan som bor i kruka på balkongen ser bedrövligt torr och risig ut efter vintern. Den har varit inslagen i bubbelplast för att klara både vätan och kylan men den kanske inte gillade det  :unsure:    Om allt synligt är fnöskerisigt - är det kört då tro???

Det är inte säkert att det är kört!

Din Citrontimjan hade nog klarat kylan men INTE VÄTAN. Gemensamt för de vedartade örterna är att de inte vill ha det blött runt fötterna.
De brukar också tycka om en smula extra kalk.

Vet inte i vilken zon du bor, så jag säger som vanligt. När den värsta frostrisken är över så klipper du ner den. Ser du inget grönt i kvistarna då så skrapa försiktigt bort det yttre skiktet på en liten fläck långt ner på plantan. Ser det friskt ut där är det bara att vårda och vänta!

De timjansorter som är bland de härdigaste hos oss är:
Sk. vanlig timjan (kryddtimjan) / Thymus vulgaris. Citrontimjan / Thymus citriodorus.Backtimjan / Thymus serpyllum.

Av de övriga sorterna kan en del behöva täckning på vintern. Dock ej bubbelplast. rolleyes.gif
Cilla
Härdigast hos mig (sedan jag fattade hur enormt väldränerat/sandblandat och torrt de vill ha det) är
gråtimjan (kanske den du kallar gråsilvrig Mi70? Den gråtimjan med småluddiga blad doftar speciellt när man stryker lätt över den och dessutom kan man kliva på den och torka ut den hur som helst),
vanlig kryddtimjan (om det nu finns någon sådan),
citrontimjan (nästan alla sorter av denna risar till sig ibland med kommer igen varje år),
apelsintimjan (som är lik kryddtimjan)
några kryptimjansorter som växer snabbt varav jag kommit på att jag inte gillar de som bildar höga, kompakta "bullar" - de sprider sig så oändligt långsamt och inte doftar de mycket heller

Backtimjan är inte lika härdig hos mig.

De sorter med tendens att skapa en bulle vid roten och brant backe kring sig brukar jag bulla upp sandjord under och lite ovanpå.

Citron- och kryptimjan har börjat klättra över solsidan på stenar hos mig. De verkar gilla att leta efter ställen att fästa sig på, och de kan vandra rätt långa sträckor för att finna jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon