mrgoffe
behöver hjälp! Mitt vackra lilla träd ca1,5m högt mår inget bra. jag har haft det i tre år och det är planterat i en stor kruka ca 60cm bred. den har i alla åt fått väldigt kraftiga löv och tjock bladning.

I år så är bladen tunnare och och utav fem kraftiga förgreningar så är det två av dom som inte fått löv alls dom fick knoppar men det sprack aldrig ut.

Frågan är vad kan det vara och vad ska jag göra har funderat om jag måste beskära dom grenar som är utan löv eller om det är så att jag måste planetera om den i annan kruka? vill verkligen rädd detta träd då det har väldigt stor betydelse för mig. tacksam för svar. =)

Med vänlig hälsning Fredrik

Huggorm
Problemet är just att den står i kruka, det är inte bra för vedartade växter. Kylan kommer åt mycket bättre runt en kruka och hela jordmassan kommer snabbt frysa till en enda stor isklump. Ännu värre på våren när solen lyser på dagarna och det blir kallt på nätterna, då ömsom fryser och töar jorden och det sliter sönder rötterna. Och just sådant väder hade vi ju hela april i år. Där har du sannolikt orsaken till det som hänt. Dessutom stiger saven när det är varmt, och då kan veden frysa sönder på natten om det blir riktigt kallt. Har man busken i jorden så jämnas temperaturen ut, och i naturen är ju dessutom acer palmatum en buske som växer i halvskugga under andra träd.

Om du inte har möjlighet att plantera i marken, så låt den vara i krukan med försök att ställa krukan i skuggan nästa vår. Eller ännu hellre förvara krukan i ett kallt men frostfritt utrymme under vintern.
mrgoffe
tackar för snabbt svar =) ska se till att den är mer isolerad i år än va den var i vintras. Så jag ska inte klippa ner grenarna som inte lövar nu utan vänta tills nästa år och se om dom tar sig? Har du nåt tips på bra isoleringsät jag kan tyvärr inte sätta den i jord har inte plats för det.
mvh Fredrik
Huggorm
Man kan köpa billiga frigolitskivor på någon bygghandel och sätta runt krukan, det hjälper lite. Samt ställa den i skuggan under våren och ta fram den först när den värsta frosten är över.

De grenar som är avlövade kan du klippa bort, de kommer inte att få löv nästa år. Eventuellt bör du vänta till senare i sommar, men jag tror det har marginell betydelse på småkvistar. Klipper du enbart i död ved så har det ingen betydelse alls när du gör det.
mrgoffe
ok då får jag nog vänta till senare i sommar är så att dom grenarna som är olövade är rätt tjocka om man ser till trädets storlek så kanske är risk för stor blödning i dom om dom inte är helt döda hur nära stammen bör man ta av dom?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon