kolonista
16-06-2013, 15:52
Hej alla kloka odlare.
Idag har jag satt upp bambukäppar för att mina störbönor ska ha någonting att klättra på. Det som jag inte förstår är hur dom hittar dessa käppar, även om dom inte har fysisk kontakt med käpparna så efter bara nån
timme så har dom hittat käppen och börjat slingra sig runt den. Har dom ögon eller nån sorts tentakler?Samma sak när det gäller min porslinsblomma, den skickar iväg ett långt skott som antingen slingrar sig runt lampsladden eller persiennsnöret. Kan nån förklara detta mysterium?
Om du skulle filma blomman i ultrarapid så skulle det se ut som att den rörde på sig (eller ja, den gör ju faktiskt det!) och snurrade sökande. När den hittar något att klänga på så sätter den fart med det.
Om du är intresserad av växter och hur de beter sig så måste jag rekommendera David Attenboroughs "The Private Life of Plants" ("Växternas hemliga liv") på DVD.
Finns även en bok skriven efter tv-serien. Såg att den säljs på
Tradera nu.
Tjatar kanske lite men hittade detta klippet på
Youtube.. Det var detta som jag tänkte på.
kolonista
16-06-2013, 16:28
Tack Peztis för snabbt svar. Youtubeklippet var häftigt, lite som att titta på ormar, visste inte att växter var så rörliga av sig själva, och inte bara av att det blåser. Kul.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.