Full version: Nytt växthus
Sabina L
Nu har jag äntligen beställt ett växthus! Det är ett Euro-serre 7,3 kvm. Det tråkiga är att det kommer först i maj...
Men, men det ska bli jättekul att fixa till det. Funderar för fullt på placering och vilka växter jag vill odla. Fungerar det att odla persikoträd i ett växthus av min storlek? Har även en vinranka som jag tänkt ska vara i växthuset. Är det bäst att gräva ner den i backen eller odla i stor kruka?
uno
Grattis. Nu har Du tid att göra grunden, ev. dra fram elkabel och vattenslang.
Sabina L
Tackar. Ja, måste bara bestämma vart det ska stå först. Men el och vatten blir det inte i det.
Vad brukar man göra för grund? Trodde bara att det var och gjuta plintar och ev gräva ur och rensa där det ska stå?
uno
Skall Du odla direkt i marken. Ner med plintar frostfritt.
Det blir allt vanligare att odla i krukor/spänner. Då kan det vara bra med annat golv än den befintliga jorden. Själv har jag terrakottafärgade
cementplattor. Snyggt, lätt att hålla rent.
Virgo
Blir nog för litet för både vindruvor och persikoträd. Isåfall skulle jag satsa på de största krukor som finns och plantera apersikoträdet och en till vindruvan.

Persikoträdet skulle jag spaljera mot kortsidan mittemot ingången. Det tar ju ett tag innan det blir så stort att det inte får plats i växthuset.

Vitsen med att plantera i krukor ,baljor eller tråg i växthus är att det är lätt att flytta runt allt och höststädningen blir så mycket enklare. Och golv av klinker , plattor eller tegelstenar gör det mycket trevligare och enklare att hålla rent.

Och i höst upptäcker du att 7,3m2 var för litet och beställer ett större smile.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Du får nog tyvärr välja - antingen det ena eller det andra.
Om det blir vinranka så hade jag grävt ner den.
Om det blir prrsikoträd hade jag inte grävt ner den. Förr eller senare kommer den att behöva sågas ner.....:-/

Inget el och inget vatten? Men detta är ju något av ett måste tänk å kånka å kånka å kånka påå våren och sedan int ekunna starta då man itne kommer dit med en fläkt?

Höj upp grunden 20-50 cm via lecablock, betongstenar elelr dylikt, då kanske Du har en bätre chans med allt Du vill odla volym - ökad sådan gör mycket- för både växternas hälsa och Din egen plats i huset till växter. Det är bra att det itne var ett 5 kvm, de är liksom halva gränsfall ( beroir på fabrikat grund etc etc)...

Visst kan man gjuta plintar å köra grunden i marknivå men när Du ändå skall göra jobbet, höj upp det :-))

Hälsar Ingrid
Sabina L
Jag funderade faktiskt på ett större först men jag har inte så jättestor tomt så jag tyckte 7,3 var lagom. Det är dessutom 1,80 högt på sidorna så det är mycket rymd i det! Så det blir nog bara på plintar.
Jag har en vinranka som jag nog misskött lite och inte klippt i vinter. Hur gör jag för att få den att växa och bli stor i mitt växthus?
Virgo
Den kommer nog att växa i växthuset och förmodligen fylls hela växthuset av rankor.
Jag knipsar av grenarna när jag ser att ämnen till småklasar bildats. Efter 2:a klasen klipper jag av "grenen".

Då blir inte vinstocken så stor. Den kanske täcker 1,5-2m2.
Rankorna blir ju jättelånga om man inte håller efter dem. Den längsta jag haft var ungefär 5m.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon