Whiskuchi
17-06-2013, 06:53
Jag har sått både rosenbönor och bondbönor, och ett par dagar i rad har jag nu fått peta ner en bondböna i jorden igen då den plötsligt legat ovan jord. Idag kollade jag närmare på resten och hittade det hårda "skalet" från en rosenböna. Själva bönan var borta - trodde jag, men jag hittade den under trappan. Vad är det för djur som drar upp bönorna?
Hos mig är det koltrastar som rumlar runt och krafsar upp i landen.
Whiskuchi
17-06-2013, 07:34
Hmmmm, fåglar... ja, kanske det. Hoppas de inte drar upp mer (eller att rådjuren upptäcker buffén som de gjorde förra året när jag odlade på annan plats), kanske skulle så några inomhus som kan sättas ut i värsta fall.
kerstinbern
17-06-2013, 09:58
Kråkfåglar brukar också rycka upp bönor när de kommer upp, man brukar få täcka för att skydda dem
Eva 33c
18-06-2013, 09:01
Jag täcker alltid bönsådden numera med fiberduk till de fått sina första riktiga blad. Annars tar fåglarna upp dem, kanske de tror att den gröna saftiga grodden är en läcker larv när den först sticker upp? För oftast är groddarna inte uppätna, bara upplockade och sedan förkastade.
Gossen Ruda
18-06-2013, 11:40
Det är kanske bönsyrsor?

Hos mig är det sorkar som bråkar, fast de brukar bara knipsa av grodden.
Whiskuchi
18-06-2013, 12:43
Ett par till uppdragna idag, har lagt nya i blöt för att kunna fylla igen luckorna. Jag antar att de kommer upp fortare inne än på friland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.