Full version: Parkslide
AnniiPannii
Jag tycker de är vackra växter som ger ett snyggt insynskdd till vår kompost, men jag funderar på om jag har någon annan art av sliden kanske för vår sprider sig inte nämnvärt? Får kanske en spira till om året.

Är det super super dumt att sätta dem i rabatten? haha har hört skräckexempel men min verkar inte bete sig som andras..
EKLO
Parkslide verkar vara ett stort no, no ... tror inte man ska ta i den med tång faktiskt (många hemska historier som sagt). Men detta är ju inget jag har egen erfarenhet av.
AnniiPannii
Har också hört et men min verkar inte sprida sig alls.. :S
Kanske inte värt att testa som bakrund i rabatt endå..
malarmaster
CITAT (AnniiPannii @ 17-06-2013, 08:59) *
Har också hört et men min verkar inte sprida sig alls.. :S
Kanske inte värt att testa som bakrund i rabatt endå..

har också ett bestånd på en liten plätt omgiven av gräs,men den rör sig långsamt.
på 10 år har den bara erövrat 1 kvadratm.
kan vara att den har det näringsfattigt och skuggigt. det passar mig bra då jag tycker den är dekorativ.
blev också varnad men har sett den planterad i olika trädgårdar och kan man bara begränsa den genom t.ex gräsmatta runtom eller stenbeläggning o likn. så går det att hålla den på en plats, i en välgödslad rabatt med fritt spelrum,det skulle jag däremot inte våga. ulf
Gossen Ruda
Den smyger sig på er. Den verkar så fridfull, ökar lite i storlek för varje år. Under tiden jobbar den i det fördolda. Så efter 10-20 år dyker det plötsligt upp skott en meter eller längre bort. Inse då att hela marken på några meters diameter från strax under ytan och en meter ner är fullkomligt genomvävd av rötter. biggrin.gif Det går åt mycket Roundup eller en grävmaskin för att bli av med den. Men den ÄR fin. Ibland.
AnniiPannii
CITAT (Gossen Ruda @ 18-06-2013, 12:37) *
Den smyger sig på er. Den verkar så fridfull, ökar lite i storlek för varje år. Under tiden jobbar den i det fördolda. Så efter 10-20 år dyker det plötsligt upp skott en meter eller längre bort. Inse då att hela marken på några meters diameter från strax under ytan och en meter ner är fullkomligt genomvävd av rötter. biggrin.gif Det går åt mycket Roundup eller en grävmaskin för att bli av med den. Men den ÄR fin. Ibland.

Hahaha!!! Låter som en riktig smygande marodör! wink.gif Jag tog bort de jag hade satt i rabatten, de hade inte fått fäste än som tur var så lätt match där.. De får stå framför komposten och så får jag bara hålla koll smile.gif
HelénE
Den jag har verkar inte heller ha nån stor spridning. Jag har bara bott här sen 2006 så jag vet inte hur länge den funnits, men där den står så spelar det inte heller någon stor roll om den skulle sprida sig mer. Eller ja den kanske vandrar in på granntomten, men det är en sommarstuga där de i år inte ens klippt gräset, det är meterhögt nu, så jag kunde inte bry mig mindre.

Helén
Lavin
Ägnade en sommar för två år sen att gräva med grävskopa för en parkslide som stod vid komposten. Inte jag som planterat den. All fin jord fick slängas, grävde upp en meter djupt och 4 meter i sidled från plantan, sen var det ett äppelträd som jag ville ha kvar så jag chansade. Vi la ogräsduk, markduk, 1 meter singel, mer duk, och grus. Sen stora kökslådor ovanpå.

Eftersom den växte i tomtgräns har grannen den fortfarande i häcken. Men över bron kommer den INTE. Har byggt en palissad med betongsten, pilestaket och stängsel. Och jag blänger på den surt ibland när vi sitter och griller så den vet att passa sig.

Näste person som gräver på tomten kommer undra vilka nötter som gjorde ett så extremt underarbete för några kökslådor...
kerstinbern
Problemet är mycket stort i Storbritannien se t ex:

http://www.youtube.com/watch?v=2NlpmoeSk9A
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon