Anemone nebulosa
Planterade mitt dvärgkörsbärsträd 'Stella' på hösten för typ 3 år sedan... Alla år har trädet slagit ut och vuxit till sig men ännu inte gett några bär. Nu i år har bladen inte ens slagit ut, trädet ser helt kalt ut, så jag trodde att trädet hade dött... Men när jag tar loss en knopp så ser det grönt ut inuti... Just nu är det mycket ogräs runtomkring trädet som jag inte rensat bort, huvudsakligen nässlor. Någon som vet vad som hänt med trädet? Är det dött trots allt? Förstår inte...

Oroliga körsbärshälsningar
oliv
Jag har ju också ett pysslingträd Stella. De första åren gav det inte frukt, men växte till sig bra.

Att ditt träd inte har några blad betyder nog att trädet inte mår bra. Vet ej om det går att rädda.

Fruktträd behöver ha bar jord runt sig och mycket vatten de första åren.

Jag stödvattnar fortfarande mitt Stella-träd på våren, även om det är mer än 10 år och runt 3m hög och lika bred.
Huggorm
Mitt stella har gräs runt sig och har inte blivit vattnat på ett par år, men det växer bra ändå och kommer få mängder med frukt i år så jag vet inte hur noga det är. Att det växer nässlor är ju åtminstone ett tecken på att det är näringsrikt.

Man brukar säga att man skall vänta till midsommar innan man dömer ut en buske eller ett träd som inte vill slå ut, och nu är vi ju strax där. Jag tror tyvärr att trädet är ett av alla offer för den elaka vårvintern vi hade i år.
Ewa L
Mitt exakt lika gamla (dvs tre år i höst) Stella som skötts enligt alla konstens regler har också dukat under denna svåra vårvinter.
En stackars gren lever och har fått en blomma! Snyggare träd har jag sett.
Anemone nebulosa
Jag hann inte höststäda ordentligt och var bortrest under sensommaren förra året så denna vår var det extra stökigt. Men jag brukar alltid rensa upp vid Stella-trädet och ta bort nässlorna. likaså vattna det då och då. Men man blir aldrig av med nässlorna i min trädgård, de fanns överallt när jag tog över den och de kommer tillbaka hur man än gör, puh. Så mycket kväve lär det ju vara jorden, ja. Och tidigare år har Stella alltid mått bra, men mycket rikigt, nu när det gått en tid och jag inväntat en eventuell försening gällande utslagningen så får jag tyvärr konstatera att trädet har dött... sad.gif( Mycket tråkigt...men roligt, att inhandla något nytt träd å andra sidan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon