Full version: Bländad av växhuset
bakotatis
Vårat nya växthus, ett Willab på 14m2 är vi helnöjda med. MEN, det finns ett problem. Det står några meter söder om stugan och när solen är i söder speglar den sig i taket och lyser in genom fönstret på stugan och vi blir ordentligt bländade. Har någon annan haft samma problem? Kan vi klistra på någon matt, tunn plast på taket? Annat alternativ?
jimvidar
Enklast gör du detta med kalk som du köper i trädgårdsbutiken. Kalken skuras bort med vatten och en långborste. Det finns massor att läsa om detta på nätet.
ingaröbo
Jag tänkte också på kalk men det kanske inte är så roligt att använda det när växthuset är nytt och fint?

Jag funderar på om man kan hänga över "gardiner" av vass, man kan även kan låta det hänga ner lite för skuggning. Nackdelen är ju så klart att man inte kan blockera takfönstren. De finns säkert andra bra idéer men kommer inte på nåt just nu.
bakotatis
Jag ska läsa mer om kalk och se om det är bästa alternativet. Tack för hjälpen.
DrB
Jag har lagt tunnast möjliga fiberduk över vårat växthus, bara att klippa en lucka där takfönstret är.
Enkelt att dra bort molniga dagar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon