Full version: Pion
Marie64
Hej på er alla!!

Jag är novis på det mesta som gäller trädgård. Jag har en fråga ang Pioner. Mina pioner har förr om åren blommat mkt och varit fantastiska. Nu sedan två år ser det ut som om knopparna torkar ihop. Även bladen blir torra och får som en brun beläggning av något slag. Ser inga kryp inte ens myror som annars brukar finnas. Vad göra??
jimvidar
Det kan vara piongråmögel och kaliumbrist. Om Pionen är för djupt planterad, tät plantering eller att man har tillfört jord efter planteringen kan vara orsaken. Kontrollera din jordnivå, rötterna skall ligga grunt, strö ut grov sand runt stammarna. Lite aska och benmjöl stärker dina pioner, jag brukar ta inte fullt en halv dl aska och lika mycket benmjöl per planta. Lycka till
CillaM
Min undran är om du planterat nåt träd eller buskar som ev. kan skugga eller dra mycket vatten, bort från pionerna? Jag gjorde misstaget för många år sen att plantera björk som en liten allé ut med grusgången. På andra sidan grusgången stod gamla pioner. Som inte alls gillade läget. Så jag tog bort björkarna. Dessutom ser jag varje år till att såga bort de väldigt skuggande grenarna av mitt körsbär. Pioner vill ha mycket sol, deras knoppanlag bildas året innan. I år ser det ut att bli en bra blomning här smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon