Gastronauten
Hej alla odlingsglada!

Jag är en student med ett nyblivet matintresse och kan inte tänka mig en större lycka än att få odla mina egna grönsaker och dylikt. I min studieort (Luleå) har jag ytterst begränsade odlingsmöjligheter men nu när jag är hemma i Norrköping över sommaren ser det annorlunda ut biggrin.gif

Det jag undrar är om det finns något jag vart man skall börja? Hinner jag till exempel odla något som jag kan skörda redan nu över sommaren eller är jag försent ute? Jag är sugen på att odla allt i matväg, allt från lökar till tomater. Inte jätteintresserad av frukter men det är kul det med.

Så kort och gott: Vad hinner jag odla, sätta och skörda nu över sommaren?

Tack på förhand.
PMK
Hej, kul initiativ!

Spenat till hösten borde väl gå? De gillar kallt väder så vår och höst är det som gäller. Aldrig odlat spenat själv men kolla upp det. smile.gif
Bönor och ärtor lär det inte vara försent med heller. Olika typer och sorter är ju olika tidiga, du hinner säkert få skörd, allra helst med rätt sort.
Rädisor växer ju fort, saxxat från Odla: "Rädisor är lämpligt att så i omgångar mellan maj och augusti eftersom de har så kort utvecklingstid. Under gynnsamma förhållanden kan de skördas tre veckor efter sådd."

Jag har begränsad erfarenhet så det finns säkert en mängd annat du kan så. Lägg där till redan uppdrivna småplantor du kan köpa på plantskolor och du får säkert ett fint litet land. Lycka till! smile.gif

EDIT: Jag tänkte inte på att du troligtvis vill kunna skörda innan sommarlovet är slut. Rädisor passar dock fortfarande in då, resten vågar ju inte uttala mig om. tongue.gif
EKLO
Hej,

det är väldigt kul (och gott) att odla egna grönsaker. Men så klart lite bekymmersamt att bo så långt från odlingarna som du gör. Du får nog åka ner några gånger under hösten också, men det har du kanske räknat med?

Det finns numera ganska gott om s.k. asiatiska bladgrönsaker som går fint att skörda långt in på hösten. Jag skulle tro att du (om du är snabb med sådden) kan odla det allra mesta nu (dvs även palsternackor, morötter, dill, persilja, rödbetor, sallater, ärter, bönor...), men skörden för en del av dem blir nog inte förrän framåt skiftet sept/oktober.

Snabbast går ruccola, plocksallat och spenat. Majrova är också en rätt snabb grönsak, liksom sockerärter.

Tomatplantor finns ju att köpa, och har du inte växthus får du välja en sort som kan odlas i t ex en stor hink i ett vindstilla och varmt söderläge så kanske tomaterna hinner mogna före kylans inträde.

Låna eller köp Lena Israelssons bok om köksträdgård, där finns allt du behöver veta (nästan!)

Gerillaodling kanske kan vara ett alternativ i Umeå? Det kan du googla lite på...

Lycka till!
Mr.Tomat
Rädisor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon