Gastronauten
Hej alla odlingsglada!

Jag är en student med ett nyblivet matintresse och kan inte tänka mig en större lycka än att få odla mina egna grönsaker och dylikt. I min studieort (Luleå) har jag ytterst begränsade odlingsmöjligheter men nu när jag är hemma i Norrköping över sommaren ser det annorlunda ut biggrin.gif

Det jag undrar är om det finns något jag vart man skall börja? Hinner jag till exempel odla något som jag kan skörda redan nu över sommaren eller är jag försent ute? Jag är sugen på att odla allt i matväg, allt från lökar till tomater. Inte jätteintresserad av frukter men det är kul det med.

Så kort och gott: Vad hinner jag odla, sätta och skörda nu över sommaren?

Tack på förhand.
PMK
Hej, kul initiativ!

Spenat till hösten borde väl gå? De gillar kallt väder så vår och höst är det som gäller. Aldrig odlat spenat själv men kolla upp det. smile.gif
Bönor och ärtor lär det inte vara försent med heller. Olika typer och sorter är ju olika tidiga, du hinner säkert få skörd, allra helst med rätt sort.
Rädisor växer ju fort, saxxat från Odla: "Rädisor är lämpligt att så i omgångar mellan maj och augusti eftersom de har så kort utvecklingstid. Under gynnsamma förhållanden kan de skördas tre veckor efter sådd."

Jag har begränsad erfarenhet så det finns säkert en mängd annat du kan så. Lägg där till redan uppdrivna småplantor du kan köpa på plantskolor och du får säkert ett fint litet land. Lycka till! smile.gif

EDIT: Jag tänkte inte på att du troligtvis vill kunna skörda innan sommarlovet är slut. Rädisor passar dock fortfarande in då, resten vågar ju inte uttala mig om. tongue.gif
EKLO
Hej,

det är väldigt kul (och gott) att odla egna grönsaker. Men så klart lite bekymmersamt att bo så långt från odlingarna som du gör. Du får nog åka ner några gånger under hösten också, men det har du kanske räknat med?