Ingela.N.
Har lite blommor mm som jag har i trädgårdden som jag inte vet vad det är.. Så nu behöver jag lite hjälp med det..

Detta är mina marktäckande.. Har blivit av med infon som följde med när jag köpt dom.. sad.gif
Sen dom blå blommorna.. Kan inte komma på vad dom heter.. *suckar*

Trädet eller vad det är fick jag av min pappa som hade hade i sin trädgård.. Han skulle slänga det, då han inte visste vad det var.. Så jag norpade med mig det hem..
Och blommorna hade han massor av så jag fick några med mig hem.. smile.gif

Men vad är det? Och vad heter det?
hattstugan

Första bild vet jag inte vad det är trots att jag också har den!

De blå blommorna ser ut som Lobelia!

Krukan kan det vara en Änglatrumpet?

De lila ser ut som Borstnejlika!
Eva 33c
Den gula är väl en av dessa gulblommande fetblad som jag har så svårt att komma ihåg namnen på. Tidigare hette alla sedum i förnamn men nu är de uppbrutna i en massa släkten. Men jämför med sibirikst fetblad (Phedimus hybridus) och Kamtjaktafetblad (Phedimus kamtschaticus), skulle kunna vara nåt sånt va?
kerstin z5-6
Ja det första är ett fetblad och Ewas gissning låter bra övriga är rätt med ..utom Änglatrumpet för det är det inte. Hör med pappa om det är ett träd buske eller vad ..bladformen får mej att tänka päron.
Ingela.N.
Lobelia va det ja.. Och Borstnejlika stämmer ju haha.. smile.gif
Men jag blir lite konfunderad på Änglatrumpet.. rolleyes.gif Min är så liten så det går inte och jämföra med bilderna jag får fram på google..

Och dom gula marktäckande stämmer mest in på sibirisk fetblad (Phedimus hybridus)..

Men dom lila marktäckande?? Någon som vet något om dom??
Ingela.N.
Hittade detta när jag sökte på google över marktäckande blommor..

Aubrieta cultorum 'Blue Cascade'

Kan det stämmer på mina marktäckande.. Dom stämmer bäst överens när det gäller blad och så.. Dock går mina lite mer i ljus blålila ton..
Alexander-VG-zon3
Tror också på änglatrumpet tycker stammen är väldigt typisk, dock det sista bladet på undersidan känns inte som änglatrumpet men resten gör det. Om man nu kan skriva så ? unsure.gif
Ingela.N.
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 18-06-2013, 23:24) *
Tror också på änglatrumpet tycker stammen är väldigt typisk, dock det sista bladet på undersidan känns inte som änglatrumpet men resten gör det. Om man nu kan skriva så ? unsure.gif

Jo så kan man väl skriva.. Jag fattade iaf vad du menade.. Jag tyckte stammen stämde inte.. Men iofs så fick jag bara fram bilder på väldigt stora Änglatrumpet..
kerstin z5-6
Är stammen mjuk , grön ,och inte vedig är det ju en helt annan sak.Men änglatrumpet är ju varken en buske eller ett träd utan en krukväxt som inte kan vara ute annat än på sommaren ???

I så fall behöver den en tredubbelt stor kruka med enbart kopå påse i:)
Alexander-VG-zon3
Dock står det inte OM det varit på friland, bara att det fanns i trädgården. Har dock sällan kollat hur änglatrumpet ser ut på undersidan av bladen. Har för mig ängatrumpet ska lukta om man gnuggar bladen ? var ett tag sen jag hade nu men stammen är väldigt lik och bladen ovansidan är likt. Välgödda och stora änglatrumpeter ser helt annorlunda ut än den magar på bild. tummenupp.gif
Ingela.N.
Trädet hittade pappa i sin trädgård i en av rabbaterna bakom någn annan buske.. Han vet inte vad det kan vara då det inte är något han har satt..
Jag ska ta och undersöka det här trädet senare idag.. Ska snart iväg och storhandla.. Kolla det du skrev kerstin..

Men jag blir inte klok på det där marktäckande med lila blommor.. Namnet jag fick fram stämmer ju inte med färgen..

Mina är lila, såg jag idag.. Inte ljus blålila.. Ljuset lurar mig rejält vissa gånger haha..
addo
CITAT (Ingela.N. @ 19-06-2013, 12:33) *
Men jag blir inte klok på det där marktäckande med lila blommor.. Namnet jag fick fram stämmer ju inte med färgen..

Mina är lila, såg jag idag.. Inte ljus blålila.. Ljuset lurar mig rejält vissa gånger haha..

Det är Aubrieta x cultorum av något slag, 'Blue Cascade' är bara sortnamnet. Skötseln är typ lika för alla Aubrieta x cultorum så vilken sort det är spelar ingen större roll.
Ingela.N.
Så det lila marktäckande heter Aubrieta cultorum.. Och sen är färgen lila.. Har jag förstått det rätt..
Hur klarar det vintern? Det är ju en perenn.. Men då det inte är placerat i marken utan i en stor tomhus plastkruka.. Har för mig att den är av märket Hammarplats.. Vill ju inte behövas plantera det i marken för att sen kanske behöva plocka upp det igen (väntar på ny lgh).. Och det växer och frodas i denna krukan..

Har även undersökt det där lilla trädet.. Det luktar inget när jag strycker bladen.. Stammen lukter heller inget vad min näsa kan uppfatta.. wink.gif Den verkar mjuk och den är grön.. Vedig vet jag inte vad det menas.. unsure.gif
Har känt på bladen, och dom är inte glansiga eller glatta.. Dom är matta och ja sträva.. Man känner ådrorna på undersidan.. Kan denna förklaring hjälpa..
När det gäller kruka så kommer det att planteras i mycket större kruka.. Jag måste bara komma åt dom på förrådet, haha.. Återstår och se om det klarar sig, då pappa bara slet upp det ur rabbaten.. sad.gif
addo
Sort namn är namnet på en individ med en speciell egenskap, tex en viss blomfärg eller ett speciellt växtsätt. Du vet helt enkelt att du har Aubrieta cultorum men inte vilken sort eller om den ens är tilldelad ett sortnamn.

Vedartad betyder att stammen är av trä innanför barken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon