bosabengt
18-06-2013, 20:28
Fröna kommer från en habanero som jag köpte på ICA. redan där kanske det är fel.
Plantorna är hur fina som helst, ca 50-60 cm höga med förgreningar och en massa knoppar och blommor överallt.
Har pollinerat men bara några dar efter det så ramlar dem av. Tror inte pollinering hjälper. Dem ramlar av även om jag inte pollinerar.
Ingen frukt har skådats tyvärr.
Betyder det att det bara är att kasta plantorna??
Åsa, mälardalen zon 2
18-06-2013, 21:01
50-60cm låter inte mycket för en habanero så kanske den inte är stor nog än att försörja en massa frukter. Hur stor kruka har den? Var och hur odlar du växten?
bosabengt
19-06-2013, 21:06
50-60 cm är dem högsta. De andra är väl ca 30-40 cm höga.
Krukorna är inte jättestora ca 15 cm i diameter.
Dem står i ett soligt fönster och får vatten när dem börjar hänga lite.
Dem får biobact nästan varje gång. Och blommor finns det mängder utav.
Men ingen frukt.
Åsa, mälardalen zon 2
19-06-2013, 21:22
Oj det var på tok för små krukor det måste finnas mer plats för rötter, vatten och näring än det gör i så minimala krukor, du bör nog ha 5-10liter jord per planta för att få hyfsad skörd.
+Det bör helst inte gå så långt att bladen börjar hänga växten slänger gärna bort blommor och frukter ifall den känner det blir brist på något fast samtidigt är det ju bra ifall det inte är plaskblött, i en större jordvolym blir det dock mindre stressiga svängningar i vattentillförseln för växten.
bosabengt
20-06-2013, 07:44
Okej får plantera om, men tror du att det är för sent? Att den efter omplanteringen har slutat blomma. Lr kommer den bara fortsätta göra blommor?
Tror du att blommorna kommer bli frukt om jag planterar om?
Får köpa nya krukor.
Nåt värt att notera är att min flickvän odlar Cayenne i små betongkrukor. Tre plantor i en kruka på ca 7 x 20 och ca 8 cm djup.
Sitter i samma kruka från frö till frukt på stor å fin planta. Jord köper hon på Willys.
Så det blir ju minsta möjliga jobb och en massa frukt.
Nej än är det definitivt inte för sent, den kommer sätta nya blommor. Plantera om i stor kruka med bra jord och du kommer kunna njuta av starka frukter innan säsongen är slut om allt i övrigt vill sig väl.
johan1983
23-06-2013, 10:07
Det är lite lustigt, vissa saker verkar vara typiska för vissa sorter av växter.
Jag har en habaneroplanta som står i en murarhink på 12 liter. Den tappar också blad
Hos mig är det bladen längst ner som ramlar.
Sedan har jag även physalis som har gulnande blad men även det verkar vara något vanligt
Så jag tror att vissa saker ligger i växternas natur
Dom kanske vill ha en längre stam helt enkelt och ha en högre krona?
plantan kan tappa sina blommor om det blir stora temperatur förändringar. om de står ute tex så blir det varmt på dagen och kallt på natten. men börja med att plantera om i större kruka du.
Hej
När man köper växter, man måste vet vad växter behöver, från jord kruka storlek till vattning och miljö, annars det kommer fel med växter.
H:Bassam
skogsmulle101
12-07-2013, 06:05
Jag har kvar min små i mkt små krukor ibland, det är från sort till sort hur dom vill ha det.
Får dom växa på liten yta växer rotsystem mkt starkare än om man omplanterar så fort dom ser redo ut att omplanteras. Fast jag tror på att dom flesta sorterna vill ha utrymme dock.
Jag har kvar min små i mkt små krukor ibland, det är från sort till sort hur dom vill ha det.
Får dom växa på liten yta växer rotsystem mkt starkare än om man omplanterar så fort dom ser redo ut att omplanteras. Fast jag tror på att dom flesta sorterna vill ha utrymme dock.
Vill upplysa om att det finns en chilitråd på detta forum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.