Full version: Avklippt gullranka
Pue
Hej

Googlat som en tok, finner inget svar på min fråga.

Min gullranka hängde ner med en gren över teven och fick skada pga värmen :/
Klippte av, rätt av efter två blad som va friska innan den "kremerade" del som blivit, och försöker nu få rötter från den avklippta - än så länge friska - delen då.

Men den del jag klippte av ifrån, hela fina långa "grenen", kommer den aldrig mer göra nya blad nu?!

Stackars blomma sad.gif

Bör jag göra nåt annat med den?

Eva i Skåne
Det är många år sedan jag hade nån gullranka, men jag tror säket det kommer växa ut en nya bladfrån fästet vid det yttersta kvarvarande bladet.

Vet du att du kan göra många plantor av den avklippta biten, under förutsättning att det är blad på den.
Ett blad och en liten bit, 1cm ca, "stam" på varje sida så blir det rötter och det kommer växa nya rankor.
Pue
Hoppas verkligen det växer ut nytt där. Känns ju som jag misshandlat växten :/

Ja, jag har satt den avklippta delen i jord i egen liten kruka o hoppas på det bästa me den med smile.gif
Tänkte först sätta den i endast vatten, men chansar på välvattnad jord ist wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon