jenny79
18-06-2013, 23:37
Jag har fått en valnötsplanta av min pappa som han har grävt upp i sin trädgård. Hur ska jag plantera den och så småningom övervintra den? Min pappa har inte själv ngt valnötsträd men hans granne har, dock är grannen ganska nyinflyttad så de kan inte ge några tips. Plantan är ca 5 cm och jag har satt den i en kruka i en grus och jordblandning. Det vore väldigt roligt om jag lyckas att få den att överleva. Alla tips och fakta är välkomna. Med vänlig hälsning Jenny
kerstinbern
19-06-2013, 02:07
Om du bor i ungefär samma växtzon som du tagit den från så skulle jag bara plantera den i ett skyddat läge i trädgården. Att sköta träd i krukor och försöka ha bra förhållanden brukar inte vara så lätt.
Huggorm
19-06-2013, 05:13
Ja som sagt, det blir mycket svårare att klara den i kruka. Om man inte kan vinterförvara krukan i ett kallt men frostfritt utrymme, för har man tillgång till det så är det bra. Då kan man ge plantan en mild första vinter när den är ung och känslig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.